💠ادامه 👇
👌بنابراین ابن شهر آشوب یک شخصیت برجسته و ثقه و راستگو در نزد اهلسنت است , وقتی چنین فرد ثقه و راستگویی خبر می دهد که در معارف ابن قتیبه سقط شدن محسن ع توسط عمر آمده است , دیگر کسی نباید در سخن او شک کند , زیرا شک در سخن ثقه خلاف و باطل است .
❕خداوند می فرماید :
" اى كسانى كه ايمان آوردهايد اگر شخص فاسقى خبرى براى شما بياورد در باره آن تحقيق كنيد " " يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ جاءَكُمْ فاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَيَّنُوا " ( حجرات ٦ )
👌علمای اهلسنت بیان می دارند به این که در آیه شریفه گفته است که در خبری که یک انسان فاسق و دروغگو می دهد تحقیق کنید , یعنی اگر یک انسان راستگو و ثقه خبری دهد , دیگر تحقیق نیاز نیست و باید خبرش را پذیرفت :
" قد يستدل به على قبول خبر الواحد العدل. "
📚البحر المحيط في التفسير، ج9، ص: 513
❕" في هذه الآية دليل على قبول خبر الواحد إذا كان عدلا، لأنه إنما أمر فيها بالتثبت عند نقل خبر الفاسق "
📚الجامع لأحكام القرآن، ج16، ص: 312
❕" أن الأمر بالتبين مشروط بمجيء الفاسق و مفهوم الشرط معتبر على الصحيح فيجب العمل به إذا لم يكن فاسقا "
📚روح المعاني في تفسير القرآن العظيم، ج13، ص: 298
❕" مدلول الآية عام، و هو يتضمن مبدأ التمحيص و التثبت من خبر الفاسق فأما الصالح فيؤخذ بخبره "
📚في ظلال القرآن، ج6، ص: 3341
❕" متمسك أصحابنا في أن خبر الواحد حجة، و شهادة الفاسق لا تقبل، أما في المسألة الأولى فقالوا علل الأمر بالتوقف بكونه فاسقا، و لو كان خبر الوحد العدل لا يقبل، لما كان للترتيب على الفاسق فائدة، و هو من باب التمسك بالمفهوم "
📚مفاتيح الغيب، ج28، ص: 99
❕حتی فراتر از این برخی از علمای اهلسنت بیان می دارند که خبر مجهول الحال را هم باید پذیرفت , تنها خبر کسی که فسق و دروغگویی اش نمایان است را نباید پذیرفت : " إنما أمرنا بالتثبت عند خبر الفاسق، و هذا ليس بمحقق الفسق لأنه مجهول الحال "
📚تفسير القرآن العظيم (ابن كثير)، ج7، ص: 345
👌در کتاب المراجعات ، صد تن از راویان شیعه ثقه در اسناد و روایات اهلسنت مانند روایات صحیح بخاری و ... مورد بحث و بررسی و بیان قرار گرفته است که علمای اهلسنت چون یک راوی شیعی ثقه و راستگو بوده است , از او نقل روایت کرده اند :
📚المراجعات ، نامه 16 ص 137
👌بنابراین خبر دادن ابن شهر آشوب هم باید مقبول در نزد اهلسنت باشد , زیرا خود اهلسنت تصریح کرده اند که او اهل عبادت و بندگی بوده و در سخن گفتنش راستگو و ثقه بوده است , لذا دلیلی برای رد سخن او وجود ندارد .
❕متاسفانه ملحد جاهل بدون آنکه نسبت به مبانی اهلسنت آگاهی داشته باشد , در صدد بر آمد که سخن ابن شهر آشوب را بی اهمیت جلوه دهد که از آنچه گذشت , بیسوادی و فضاحت ملحد بیشتر نمایان شد .
❗️از همه اینها گذشته , عالم برجسته اهلسنت , گنجی شافعی نیز تصریح کرده است که در بیان ابن قتیبه آمده است که محسن ع سقط گردیده است .
👌گنجی شافعی در ابتدا نظر شیخ مفید را می آورد که شیخ مفید گفته است که فاطمه فرزندی را پس از پیامبر سقط کرد که نامش محسن بود و پیامبر او را به این نام نهاده بود , آنگاه می گوید :
" این سخن تنها در نزد ابن قتیبه واقعیت دارد و او قائل به این قضیه بوده است به خلاف سایر اهل نقل " زاد على الجمهور، و قال: إن فاطمة عليها السلام اسقطت بعد النبي ذكرا، كان سماه رسول اللّه صلى اللّه عليه و آله و سلم محسنا، و هذا شيء لم يوجد عند أحد من اهل النقل👈 إلا عند ابن قتيبة. "👉
📚كفاية الطالب، ،ص:413
❕بنابراین گنجی شافعی عالم بزرگ اهلسنت هم , همان سخن ابن شهر آشوب را تکرار می کند که ابن قتیبه سقط شدن محسن ع را نقل کرده است , اما در نسخ کنونی از کتاب معارف ابن قتیبه این سخن تحریف شده است .
👌چنان که گفتیم , گنجی شافعی از علمای بزرگ و فاضل شافعی مسلک بوده است و خود اهلسنت به این قضیه و بزرگی گنجی شافعی تصریح کرده اند :
" كفاية الطالب فى مناقب على بن ابى طالب _ للشيخ الحافظ ابى عبد اللّه محمد بن يوسف بن محمد👈 الكنجى الشافعى 👉 "
📚كشف الظنون عن أسامي الكتب و الفنون، ج2، ص: 1497
❕"الكَنْجي (000- 658 ه 000- 1260 م) محمد بن يوسف بن محمد، أبو عبد اللَّه ابن الفخر الكنجي: 👈محدث من الشافعية👉 "
📚الأعلام(قاموس تراجم لأشهر الرجال و النساء من العرب و المستعربين و المستشرقين)، ج7، ص: 150
❕" محمد بن يوسف الكنجي (ابو عبد اللّه)👈 فاضل "👉
📚معجم المؤلفين، ج12، ص: 134
👌" الحافظ أبو عبد اللّه الكنجي الشافعي (المتوفّى 658 ه) 👈كان إماما محدّثا "👉
📚الوافي بالوفيات، ج5، ص: 254
❕ذهبی نیز از گنجی شافعی با عنوان " محدث مفید " یاد می کند :
" 🤏والمحدث المفيد👉 فخر الدين محمد بن يوسف الكنجي "
📚تذکره الحفاظ ج 4 ص 1441
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir