❗️البته اشکالی که به این توضیح وارد است , آن است که مطابق آنچه در نزد علمای شیعه معروف است , عمر پیامبر گرامی اسلام و امیر مومنان هر دو شصت و سه سال بوده است :
📚منتهی الامال ج ١ ص ٢٦٢ _ ص ٤١١
👌بنابراین پاسخ علامه مجلسی نمی تواند مکفی باشد .
❕برخی از علما روایت مذکور را چنین توضیح می دهند که مقصود از " سنتین " , " مرتبتن " است , یعنی امیر مومنان ع می گوید که من از پیامبر اسلام دو مرتبه کمترم , یکی مرتبه نبوت و دیگری مرتبه تربیت و تعلیم , زیرا پیامبر مربی و معلم من بوده است :
"أنّ المراد بالربّ: المجازي، أي: مربّيه ومعلّمه، وهو النبيّ صلى الله عليه و آله، والمعنى: انّي أدنى من النبيّ بمرتبتين، هما: مرتبة النبوّة، ومرتبة التربية والتعليم. "
📚 مصابیح الانوار ج ٢ ص ٣٥٢
❕مرحوم سید جعفر عاملی نیز می گوید امیر مومنان ع از جمله مذکور کسی را قصد کرده است که مثلا همنشین و مصاحب ایشان بوده است , و امیر مومنان دو سالی از او کوچکتر بوده اند , زیرا رب به معنای مصاحب هم می آید , اما این که آن فرد دقیقا چه فردی است , برای ما روشن نیست و روایت ناقص نقل شده است:
" ثانياً: ليس في الرواية ما يدل على أنه يقصد بالرب الذي هو أصغر منه هو الذات الإلهية، فإن كلمة الرب تطلق على معان، مثل:
السائس، والمدبر والمصلح، والسيد، والمطاع، والملك، والمالك، والصاحب، والقيم، والمنعم.. و.. فلعله «عليه السلام» قد قصد شخصاً ينطبق عليه أحد هذه المعاني. "
🌐
http://www.al-ameli.com/edara/subject.php?id=473
👌به هر حال خداوند محدودیت زمانی ندارد تا امیر مومنان از این جنبه با خداوند سنجیده شود , چنان که قرآن فرمود که خداوند از اول و همیشه بود و تا همیشه و ابد هم خواهد بود :
" هُوَ الأَوَّلُ وَ الآخِرُ وَ الظّاهِرُ وَ الْباطِنُ وَ هُوَ بِكُلِّ شَىءٍ عَليمٌ. " ( سوره حديد، آيه 3. )
❕امیر مومنان ع هم تصریح می کرد که خداوند زمان مشخصی در پیدایش ندارد , چنان که در نقلی آمده است که یکی از دانشمندان یهود حضور امیر المؤمنین علیه السلام آمد و گفت: ای امیر المؤمنین پروردگار تو از کِی بوده است؟ حضرت فرمود:
" خداوند کِی نبوده است تا گفته شود او کِی بوده؟!، پروردگار من قبل از قبل بود بدون قبلیّت و بعد از بعد خواهد بود بدون بعدیّت. و هیچ غایت و پایانی برای او نیست. پایان و نهایت از او منقطع است و او منتهای هر انتهایی است. "
" جَاءَ حِبْرٌ مِنَ الْأَحْبَارِ إِلَی أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ علیه السلام فَقَالَ یَا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ مَتَی کَانَ رَبُّکَ فَقَالَ لَهُ ....مَتَی لَمْ یَکُنْ حَتَّی یُقَالَ مَتَی کَانَ کَانَ رَبِّی قَبْلَ الْقَبْلِ بِلَا قَبْلٍ وَ یَکُونُ بَعْدَ الْبَعْدِ بِلَا بَعْدٍ وَ لَا غَایَةَ وَ لَا مُنْتَهَی لِغَایَتِهِ انْقَطَعَتِ الْغَایَاتُ عَنْهُ فَهُوَ مُنْتَهَی کُلِّ غَایَةٍ. "
📚أمالی صدوق: ۵۳۴
👌در خطبه های نهج البلاغه هم به این حقیقت تصریح کرده است .
❕در خطبه 163 مىخوانيم: «لَيْسَ لأِوَّلِيَّتِهِ ابْتِداءٌ وَ لا لأِزَلِيَّتِهِ انْقِضاءٌ»: «براى اوليّت او آغاز، و براى ازليّتش پايانى نيست»
👌و در خطبه 185 آمده است: «مُسْتَشْهِدٌ بِحُدُوْثِ الأَشْياءِ عَلى أَزَلِيَّتِهِ»: «با حدوث موجودات ازليّت خود را آشكار ساخته»
❕و نيز در همين خطبه مىخوانيم: «واحِدٌ لا بِعَدَدٍ، وَ دائمٌ لا بِأَمَدٍ»: «يگانه است امّا نه واحد عددى- كه دومى براى آن تصوّر شود- و هميشگى است ولى نه اينكه زمانى داشته باشد»
❗️لذا نمی توان برای خداوند زمانی فرض کرد و گفت امیر مومنان دو سال از خداوند کوچکتر است , اگر معنای صحیحی برای روایت مذکور یافت نشود ما ملزم به پذیرش روایت نیستیم زیرا هیچ گونه سندی برای نقل مذکور ارائه نشده است و روشن است که چنین نقل بدون سندی مردود است و برای ما حجت نیست .
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir