◽️ادامه 👇
❗️حال سوال اینجاست که بعد از برقراری حکومت , اگر فرض شود که اکثریت افراد جامعه حکومت اسلامی را نخواهند و تنها اقلیتی طالب حکومت اسلامی باشند , در این صورت حاکم اسلامی باید حکومت را واگذار کند ?
👌پاسخ آن است که اگر با تکیه بر اقلیت بتوان حکمرانی را بدون مزاحمت ادامه داد , حتی اگر اکثریت طالب حکومت اسلامی نباشند , باز هم باید به حکمرانی ادامه داد , زیرا از یک سو :
▫️1 _ نظرات چنین اکثریتی که بر خلاف دستورات اسلام , حکومت اسلامی را نمی خواهند مورد تایید قرآن نیست و قرآن ما را از پیروی از آراء چنین اکثریتی باز می دارد .
❗️این نکته در آیات فراوانی مورد تایید قرار گرفته است که برخی از قرار ذیلند :
" وَ لكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لا يَشْكُرُونَ:" ولى اكثر مردم شكرگزار نيستند" (بقره- 243).
"و لكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لا يَعْلَمُونَ:" ولى اكثر مردم نمىدانند" (اعراف- 187).
"وَ لكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لا يُؤْمِنُونَ:" ولى اكثر مردم ايمان نمىآورند" (هود- 17).
"وَ ما أَكْثَرُ النَّاسِ وَ لَوْ حَرَصْتَ بِمُؤْمِنِينَ:" اكثر مردم هر چند كوشش و تلاش كنى ايمان نمىآورند" (يوسف- 103).
"فَأَبى أَكْثَرُ النَّاسِ إِلَّا كُفُوراً:" اكثر مردم جز كفران و انكار حق كارى ندارند" (اسراء- 89).
"وَ إِنْ تُطِعْ أَكْثَرَ مَنْ فِي الْأَرْضِ يُضِلُّوكَ عَنْ سَبِيلِ الله " اگر از كثر مردم روى زمين اطاعت كنى تو را از راه خدا منحرف و گمراه مىسازند" (انعام- 116).
"َ أَكْثَرُهُمْ لِلْحَقِّ كارِهُون " اما اكثرشان از حق كراهت دارند. " ( مومنون 70 )
❗️برهمین اساس در تفسیر نمونه می خوانیم :
" اگر اكثريت ناآگاه و جاهل و بيخبر، يا آگاه اما تسليم هوا و هوس باشند، نظرات آنها غالبا جنبه انحرافى دارد و پيروى از آن چنان كه قرآن مىگويد انسان را به ضلالت و گمراهى مىكشد.
روى اين حساب براى بدست آمدن يك" دموكراسى سالم" بايد نخست كوشش كرد كه تودههاى جامعه آگاه و مؤمن گردند سپس نظرات اكثريت را معيار براى پيشبرد اهداف اجتماعى قرار داد، و گرنه دموكراسى بر اساس نظرات اكثريت گمراه، جامعه را به جهنم مىفرستد.
ذكر اين مساله نيز ضرورى است كه به اعتقاد ما حتى اكثريت آگاه و رشيد و با ايمان در صورتى نظراتشان محترم است كه بر خلاف فرمان الهى و كتاب و سنت نبوده باشد. "
📚تفسير نمونه، ج14، ص: 283
▫️2 _ از سوی دیگر از سیره و سخنان امامان علیهم السلام استفاده می شود که آن بزرگواران معتقد بودند که اگر اقلیتی از نیرو در اختیار داشتند که می توانستند با کمک آنان بر علیه حکام ظالم زمان قیام کرده و حکومت تشکیل دهند حتما چنین می کردند و اکثریت را تحت فرمان خود در می آوردند , اگر چه اکثریت طالب حکومت آنان نبوده باشند .
❗️امام باقر علیه السلام فرمود :
" اگر برای امام به تعداد اصحاب بدر یعنی سیصد و سیزده نفر نیروی ( مخلص ) جمع شود بر امام قیام کردن و تغییر دادن ( حکومت ) واجب است " " عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ ع أَنَّهُ قَالَ: إِذَا اجْتَمَعَ لِلْإِمَامِ عِدَّةُ أَهْلِ بَدْرٍ ثَلَاثُمِائَةٍ وَ ثَلَاثَةَ عَشَرَ وَجَبَ عَلَيْهِ الْقِيَامُ وَ التَّغْيِيرُ. "
📚دعائم الاسلام ج 1 ص 342 _ بحار الانوار ج 97 ص 49
❗️حتی کمتر از سیصد و سیزده نفر یعنی چهل نفر نیروی خالص و قوی در نزد ائمه و علی علیهم السلام بود , آن بزرگواران تصریح می کردند که قیام کرده و حکومت تشکیل می دادند : " وَ لَوْ كُنْتُ وَجَدْتُ يَوْمَ بُويِعَ (أَخُو تَيْمٍ) أَرْبَعِينَ رَجُلًا مُطِيعِينَ لَجَاهَدْتُهُم " _ " أُسْوَةٌ بِجَدِّي رَسُولِ اللَّهِ ص حِينَ عَبَدَ اللَّهَ سِرّاً وَ هُوَ يَوْمَئِذٍ فِي تِسْعَةٍ وَ ثَلَاثِينَ رَجُلًا فَلَمَّا أَكْمَلَ اللَّهُ لَهُ الْأَرْبَعِينَ صَارُوا فِي عِدَّةٍ وَ أَظْهَرُوا أَمْرَ اللَّهِ فَلَوْ كَانَ مَعِي عِدَّتُهُمْ جَاهَدْتُ فِي اللَّهِ حَقَّ جِهَادِه " _ " وَ الَّذِي بَعَثَ مُحَمَّداً ص بِالْحَقِّ لَوْ وَجَدْتُ يَوْمَ بُويِعَ أَخُو تَيْمٍ أَرْبَعِينَ رَهْطاً لَجَاهَدْتُهُمْ فِي اللَّهِ إِلَى أَنْ أُبْلِيَ عُذْرِي. "
📚کتاب سلیم بن قیس ج 2 ص 667 _ مستدرک الوسائل ج 11 ص 77 _ الاحتجاج طبرسی ج 1 ص 191
◽️ادامه 👇