آیا پیامبر اسلام تدبیر کننده عالم است ? 🤔پرسش : عَنْ عَبْدِ الله بْنِ سِنَانٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ الله قَالَ سَمِعْتُهُ يَقُولُ‌ : اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ صَفِيِّكَ وَخَلِيلِكَ وَنَجِيِّكَ  الْمُدَبِّرِ لِأَمْرِكَ. ابن‌سنان می‌گوید : امام صادق می‌گفت : خداوندا، بر محمد ﷺ درود بفرست. که برگزیده‌ی توست، و دوست و هم‌راز توست، و تدبیر کننده‌ی امور توست ‼️ 📚 اصول کافی ٤٥١/١ ⚠️ در این حدیث صحیح، تدبیر امور الهی به پیامبر ﷺ نسبت داده. [نعوذ بالله] که این عقیده، شرک اکبر است. و هرکس قائل به آن باشد، قطعاً مشرک می‌باشد. قرآن کریم، این را در حق پروردگار دانسته : 📖 ﴿یُدَبِّرُ ٱلۡأَمۡرَ مِنَ ٱلسَّمَاۤءِ إِلَى ٱلۡأَرۡضِ﴾ [سجده/٥] ✍🏻 اوست که از زمین تا آسمان، امور را تدبیر می‌کند. 📖 ﴿وَمَن یُدَبِّرُ ٱلۡأَمۡرَۚ فَسَیَقُولُونَ ٱللَّهُۚ فَقُلۡ أَفَلَا تَتَّقُونَ﴾ [يونس/٣١] ✍🏻 بپرس که چه‌کسی امور را تدبیر می‌کند؟ خواهند گفت : الله متعال. سپس بگو : پس چرا تعقّل نمی‌کنید؟ 💠پاسخ : 💠 ❕این که خداوند تدبیر کننده عالم است مانع از آن نیست که دیگرانی نیز باشند که با اذن الهی امور عالم را تدبیر می کنند , چنانچه که خود خداوند از فرشتگان تدبیر کننده امور در آیات متعددی یاد می کند که با اذن الهی امور عالم را تدبیر می کنند . در آیاتی چنین می خوانیم : « ( سوگند به فرشتگانی که ) امور را تدبیر می کنند » ( نازعات 5 ) "گروهى از فرشتگان حاملان عرشند " (حاقه- 17) و "گروهى فرشتگان مامور قبض ارواحند " (اعراف- 37) و " گروهى مراقبان اعمال بشرند " (سوره انفطار- 10 تا 13) و " گروهى حافظان انسان از خطرات و حوادثند "  (انعام- 61) ،  و "گروهى مامور عذاب و مجازات اقوام سركشند " (هود- 77) و " گروهى امدادگران الهى نسبت به مؤمنان در جنگها هستند " (احزاب- 9) و " گروهى مبلغان وحى و آورندگان كتب آسمانى براى انبياء مى ‏باشند " (نحل- 2) ❕بر همین اساس برخی محققین می نویسند : " قرآن مجيد در سوره نازعات آيه 5 به مدبّرات امور سوگند ياد كرده، مى‏فرمايد: «فَالْمُدَبِّرَاتِ أَمْراً» و مشهور در ميان مفسّران اين است كه آنها همان فرشتگانى هستند كه امور جهان را تدبير مى‏كنند، آيا اين امر با مسأله توحيد ربوبى منافات ندارد؟ پاسخ اين سؤال روشن است: اگر فرشتگان استقلالى در تأثير داشتند با توحيد ربوبى قابل جمع نبود، امّا مى‏دانيم آنها مجريان فرمان الهى هستند، و موكّلان امور به اراده مشيّت او مى‏باشند، درست همانند اسباب در عالم طبيعت كه به فرمان خدا هر كدام آثارى دارند. بسيارى از مفسّران به اين آيه كه رسيده‏اند به اين نكته توجّه كرده، و هرگز تناقضى ميان اين سخن كه خداوند «ربّ العالمين» و «رب كلّ شى‏ء» است، با تأثيرات عالم اسباب، يا تدبير فرشتگان به اذن الله احساس نكرده‏اند همان‏گونه كه قرآن روزى دهنده همه موجودات را ذات پاك خداوند مى‏شمرد «وَمَا مِنْ‏ دَابَّةٍ فِي الْأَرْضِ إِلَّا عَلَى الله رِزْقُهَا» ( سوره هود آیه 6 ) ولى در جاى ديگر مى‏فرمايد: «وَعَلَى الْمَوْلُودِ لَهُ رِزْقُهُنَّ وَكِسْوَتُهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ»: «و آن كس كه فرزند براى او متولّد شده (پدر)، بايد خوراك و پوشاك مادر را به طور شايسته (در مدّت شيردادن) بپردازد». ( سوره بقره آیه 233 ) مسلّماً اطلاق روزى دهنده بر پدر نوزاد هيچ تضادى با اطلاق آن بر خداوند ندارد، آن يكى مستقل و بالذات است و اين يكى بالعرض و وابسته. و يا اين‏كه اگر مى‏گوييم در عسل شفا است: «فِيهِ شِفَاءٌ لِلنَّاسِ» ( سوره نحل آیه 69 )  هيچ منافاتى ندارد كه شفا دهنده فقط خدا باشد، همان‏گونه كه ابراهيم عليه السلام قهرمان توحيد مى‏فرمايد: «وَإِذَا مَرِضْتُ فَهُوَ يَشْفِينِ»؛ هنگامى كه بيمار شوم مرا شفا مى‏دهد». ( سوره شعراء آیه 80 ) اينها همه سلسله علّت و معلول را بيان مى‏كند، يعنى از يك علّت غير مستقل شروع مى‏شود تا به علّت العلل و مسبّب الاسباب يعنى ذات پاك خدا برسد كه هر سببى در تأثيرش مديون او است. " 📚پیام قرآن ج 3 ص 398 ▫️ادامه 👇