روزنگار کاشان l نقد و نظر
«نیازسنجی و مخاطب‌شناسی» 🔹سلسله مطالب حوزه سلامت🔹 بخش سوم 🔸«روزنگار» در سال جدید در نظر دارد یکی
«نیاز سنجی و مخاطب‌شناسی» 🔹سلسله مطالب حوزه سلامت🔹 بخش سوم 🔹🔹«روزنگار» در سال جدید در نظر دارد یکی از محورهای تولید محتوای خود را به «سلامت و تندرستی» اختصاص دهد. برای این کار نیازمند نقشۀ راه است. گام نخست نظرسنجی در خصوص اولویت‌های محورهای حوزه سلامت است که نظر همراهان را جویا شدیم. گام بعدی دریافت مشورت از صاحب‌نظران حوزۀ بهداشت و درمان است. «روزنگار» برای دریافت راهنمایی و مشورت سراغ دکتر «مسعود دهقانی» رفته است. بخشی از صحبت‌های ایشان در زمینۀ محتوای سلامت را باهم بخوانیم: 🔸مرگ و میر ناشی از بیماری‌های «قلبی عروقی» در جایگاه نخست قرار دارد. رتبۀ بعدی در اختیار سرطان‌هاست. پس از آن مربوط به بیماری تنفسی و حوادث رانندگی است. از نظر شیوع بیماری، «سالک» یکی از مواردی است که به عنوان بیماری بومی منطقه شناخته می‌شود. این بیماری محلی است که بخشی از کویرنشینان منطقه را گرفتار کرده است. حتی تا زیدی و چند مورد هم در فین بزرگ گزارش شده است که به سمت کاشان در حال حرکت است. از سال ها قبل شایع بوده و همچنان در حال انتشار و توسعه می باشد ، از حاشیه کویر شروع شده و طی سال های آینده به مرکز شهر خواهد رسید. سالک، بیماری پوستی است که زخم ناشی از آن درمان نمی‌شود و هموار اثر آن باقی می ماند. 🔸ولی جوانان در فضای مجازی دنبال چه چیزی هستند؟ مسائل مربوط به مو، پوست، تناسب اندام، زیبایی و مواردی از این دست هستند! در صورتی که معمولاً محتوای سازمانی برای کسی تهیه و تولید می‌شود که کمتر از فضای مجازی استفاده می‌کند! ولی وزارتخانه می‌گوید مثلاً مرگ و میر در این حوزه زیاد شده و باید جلوی آن گرفته شود. این بیماری‌ها در سنین بالاتر شایع است ولی سن حدود 70 درصد جامعه که از فضای مجازی استفاده می‌کنند کمتر از 45-40 سال است. 🔸الان نوجوانان و جوانان به باشگاه بدن‌سازی می‌روند. آیا از نحوۀ مصرف کراتین خبر دارند؟ آیا مربی و مسئول باشگاه یا حتی پزشک از مصرف کراتین مورد نیاز جوانی که به باشگاه می‌رود خبر دارد؟ چه کسی تجویز می‌کند؟! رئیس باشگاه! شاید او هم دنبال باشگاه‌داری خودش باشد! این طیف از جامعه مخاطب دنبال محتوا متناسب با بدنسازی و تناسب اندام است. 🔸گاهی ما بر اساس مزاج خودمان طبابت کرده و محتوای سلامت تولید کرده‌ایم. نیاز جامعه هدف را نمی‌بینیم. باید نیاز را از جامعۀ هدف دریافت کنیم. البته گاهی ممکن است نظرسنجی ما را گمراه کند. نیازسنجی باید هدایت شود. افزون بر این باید از نظر کارشناسان و صاحب‌نظران در کنار نیازسنجی جامعۀ هدف بهره برد. 🔸از طرف دیگر امکان تولید محتوا برای بعضی از بیماری‌ها مانند ایدز و هپاتیت و .... با توجه به محدودیت‌هایی که در جامعه وجود دارد وجود ندارد. به همین خاطر سراغ تولید محتوایی می‌رویم که از درجۀ اولویت کمتری برخوردار است. مثلاً برای ایدز می‌گوییم مردم مواظب تیغ ریش‌تراشی باشند ولی آیا همۀ جوانب و ملاحظات پیرامون بیماری ایدز اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی شده است؟! ⬅️ تاریخ انتشار: دوازدهم فروردین ماه 1403