روح انسانی همانند "آیینه ای" است
که چون به صیقل عقل نظری صیقل خورد و از آن پرده و حجاب های طبیعت
و زنگار معصیت برطرف شد در ان هنگام نور معرفت و ایمان که نزد پیشوایان حکمت به نام "عقل بالفعل" نامیده می شود در ان تابان و نمایان می گردد
و به واسطه ی این نور ،حقایق ملکوتی و نهانی جبروت کشف و اشکار می گردد
هم چنان که صورت های مثالی (برزخی) در آیینه های صاف نمایان می گردد
البته اگر "براقی و جلای" ان
به واسطه طبیعت
و زنگار "تباه" نگردیده باشد...
# ملاصدرا
تفسیر سوره واقعه
https://eitaa.com/TAMASHAGAH