#چند_نکته
1) خودرو: هفته ی پیش رو بازهم سرخط خبرها اختصاص به صنعت خودرو خواهد داشت و قیمت فروش خودروهای تولید داخل خبری خواهد بود که همه به دنبال آن خواهند بود. افزایش نرخ شورای رقابت هر چند جذاب ارزیابی نمی شود اما می توانست شرایطی را ایجاد کند تا زیان خودروسازها به سود جزئی تبدیل شود. حالا معاون اول رئیس جمهور در یک حرکت فراقانونی به جهت مدیریت افکار خواص نسبت به خودش، نامه منتشر کرد که در نرخ های اعلامی تجدید نظر شود. به نظر می رسد با کمی تعدیل قیمت های جدید اعلام شود و فعلا معضل تولید خودرو در کشور حل شود. احتمالا مثلا پژو پارس به جای 70 درصد رشد مثلا 60 درصد رشد کنید یا یک شرایطی باشد که حس افزایش نرخ شدید به ایشان و اصحاب رسانه منتقل نشود. اما واقعیت این است اگر افزایش نرخ صورت نگیرد تولید خودرو متوقف می شود. طبق محاسبات انجام گرفته در صورت تولید 500 هزار خودروی ثبت نامی با فروش با نرخ های قبلی این دو خودروساز متحمل 60 همت زیان خواهند شد و مشخص است با این زیان امکان تولید بوجود نمی آید. از من به شما توصیه اگر خودرو افزایش نرخ نگرفت حتما برید یک یا چند خودروی تولید داخل بخرید، چون بدون تولید خودرو معلوم نیست قیمت خودرو سواری تا کجا رشد کند.
2) استارت گزارش های خوب:
#آریا و
#سرود دو شرکتی از صنعت پتروشیمی و سیمان بودند که در هفته ی گذشته گزارش عملکرد 12 ماهه ی خودشان را منتشر کرده اند. گزارش آریا مطابق انتظار بود و افزایش تب انتظارات تورمی در زمستان سودش نسبت به پاییز بهتر شده بود اما اگر اتفاق خاصی نیافتد در قیمت های فعلی چندان جذاب به نظر نمی رسد. اما سرود گزارش متفاوتی داشت و نوید فصل زمستان خوب برای این صنعت را داد. هم حاشیه سود عملیاتی شرکت مناسب بود، هم سایر درآمد مثل درآمد سرمایه گذاری (ناشی از سپرده گذاری منابع آزاد در بانک) رشد خیلی خوبی در کل سال کرده بود. این روزها که همه دنبال اندازه گیری فاصله از سقف 99 در نمادهای مختلف هستند، بد نیست بدانیم نمادهای اینچنین که الان بالاتر از سقف 99 معامله می شوند، به دلیل رشد مداوم درآمد و سود بوده است. لذا همیشه آن استراتژی که بر سر زبان ها می افتد، در میان مدت بهترین استراتژی نیست و هر بویی، بوی کباب نیست.
3) فصل غذایی: هر چه به انتهای ماه رمضان نزدیک می شویم، صنایع غذایی هم از نظر مقدار فروش و هم از نظر نرخ فروش شرایط بهتری را پیدا خواهند کرد. معمولا افزایش نرخ این صنایع نیز در اردیبهشت ماه اتفاق می افتد. البته گروه شیرینجیات (تولیدکنندگان کیک و بیسکوییت و غیره) مزیتی که دارند درگیر شورای رقابت نیستند. همین الان شرکت های گروه مینو بخشی از افزایش نرخ را انجام داده اند. فصل بهار، فصل عملکرد خوب صنایع غذایی در ایجاد بازده است.
4) افزایش نرخ در شوینده: طبق شنیده ها، صنایع شوینده 25 درصد افزایش گرفته اند و احتمالا در همین روزها این افزایش نرخ اعلام شود. صنعت شوینده سال قبل قربانی معاون اول رئیس جمهور شد و مخالفت ایشان با افزایش نرخ باعث شد صنعت با افت تولید و زیان مواجه شود. حالا امسال باید ببینیم در نهایت مجوز افزایش نرخ به این صنعت داده خواهد شد یا نه. البته این 25 درصد به طور کامل دردها را دوا نمی کند ولی از هیچی بهتر است.
#حسن_کاظمزاده