#آسیب_شناسی_تربیت_دینی
💠برای شناخت تفاوت این
#دو_نوع_تربیت و به منظور تمایز یافتگی آثار تربیتی متفاوت آنها خوب است که با اشعار زیر استحکام این بحث را فزونی بخشیم.
🔆 آنجا که به روشنی پیامدهای
#ذاتی و
#عاریهای دو نوع رهیافت در خردورزی
(یعنی رهیافت
#بیرونی، اندیشهآموزی و اکتسابی و رهیافت
#درونی، اندیشهورزی و اکتشافی) آشکار میشود:
🌹عقل دو عقل است اول مکسبی که در آموزی چو در مکتب صبی
🌹از کتاب و اوستا و فکر و ذکر از معانی وز علوم خوب و بکر
🌼عقل تو افزون شود بر دیگران لیک تو باشی زحفظ آن گران
🌼این تفاوت عقلها را نیک دان در مراتب از زمین و آسمان
🌹هست عقلی همچو قرص آفتاب هست عقلی کمتر از زهره و شهاب
🌹عقلهای خلق عکس عقل او عقل او مشک است و عقل خلق بو
🌼مظهر عقل است ذات پاک او زو بجو حق را و از دیگر مجو
🌼عقلِ جزوی عقل را بد نام کرد کام دنیا مرد را ناکام کرد
🔴میبینیم که اگر عقل اکتسابی به واسطهی آموزشهای ذهنی
#بیرونی، بر عقل طبیعی و «خودبنیاد» غلبه نماید، به عنوان
#حجاب #عمل_میکند و
#مانع درخشش و جوشش
#حس_دینی فرد از طریق کشف و مکاشفه میشود.
#باحوصله_و_دقت_بخوانید👆👆
@Tarbiatm