💠 واسطه آفرینش 🔸 آنچه كه مربوط به این بی‌‌ بی‌‌ (سلام الله علیها) است كه در سایه دین مطرح است این است كه اسلام حقیقت زن را معرفی كرد (یك)؛ كسانی كه این حقیقت را فهمیده‌ اند و بعد متصف شده ‌اند و بعد از اعتقاد و اتصاف، عمل كرده ‌اند و بعد از اعتقاد و اتصاف و عمل، سخن گفته ‌اند خطبه خواندند خطابه ایراد كردند، آنها را هم معرفی كرد (دو). كاری كه از زن ساخته است از هیچ كس ساخته نیست كه بتواند قطره ‌ای را لؤلؤ لالا كند؛ همین ﴿أَ لَمْ یكُ نُطْفَةً مِنْ مَنِی یمْنی﴾ را به صورتی در بیاورد كه ﴿لَقَدْ خَلَقْنَا اْلإِنْسانَ فی أَحْسَنِ تَقْویمٍ﴾. جاهلیت كهن و جاهلیت مدرن خیال می ‌كردند زن مثل یك گلدان است كه گل را در آن می ‌كارند و می ‌رویانند! برای اینكه این خاك هرز نشود آب جمع بشود و نریزد، در گلدان می ‌ریزند [در حالی كه] گلدان ظرف است و هیچ كاره؛ ذات اقدس الهی گفت زن ظرف نیست، زن گلدان نیست، زن من است كه در نهان و نهاد او و به دست روح او من خلیفه می ‌پرورانم. تمام این كارهای معجزه‌ آمیز ذات اقدس الهی كه فرمود نطفه را ما علقه كردیم علقه را مضغه كردیم عظام بود: ﴿فَكَسَوْنَا الْعِظامَ لَحْمًا ثُمَّ أَنْشَأْناهُ خَلْقًا آخَرَ فَتَبارَكَ اللّهُ أَحْسَنُ الْخالِقینَ﴾ همه و همه این فیوضات را از راه به فرزند منتقل می‌ كنند! 🔸 زن اگر بیدار باشد می ‌فهمد خدا با دست او دارد چه می ‌كند، اگر خواب باشد نمی ‌فهمد. در بیداری می ‌دید كه خدا دارد به دست روح او ولی ‌الله می ‌پروراند! مادر را در خلقت دارد. چرا اوصاف روح مادر در فرزند اثر دارد؟ چون از همین راه، به كودك می ‌رسد؛ مادر مثل گلدان بی‌‌‌ خبر نیست، این به اصطلاح سبب قریب است علت قریب است علت مباشر است؛ با دست مادر، خدا ﴿تَبارَكَ اللّهُ أَحْسَنُ الْخالِقینَ﴾ را به ثمر می‌ رساند، ﴿لَقَدْ خَلَقْنَا اْلإِنْسانَ فی أَحْسَنِ تَقْویمٍ﴾ را محقَّق می ‌كند. این است كه این فیض را می ‌گیرد به كودك می ‌دهد او می ‌شود «احسنِ تقویم». 📚 خطبه های نماز جمعه تاریخ: 1386/04/15 🆔 @a_javadiamoli_esra