💠 پرهیز از لغزش ▫️ از آن جهت که ازلال و لغزاندن، ابزاری می طلبد و بهره دنیا، وسیله مناسبی برای لغزش است، دنیا به عنوان و مقام های آن به عنوان مطرح است. ▫️ مردان الهی هماره از که پیامد آن عجز از ادراک صائب و عمل صالح است و نیز از ابتلا به زشتی زلّت، به خدای سبحان پناه می بردند؛ حضرت امیرالمؤمنین (علیه السلام) دراین باره می فرماید: «ما لعلىّ و نعیم یفنی و لذّةٍ لاتبقی. نعوذ بالله من سُبات العقل و قبح الزّلل وبه نستعین» و خود را در مسیر صاف و وسیع حق دانسته و مخالفان را در کژ راهه لغزش باطل معرفی می کند: «فواللّه الّذى لا إله إلا هو إنّى لَعلی جادّة الحق وإنّهم لعلی مزلّة الباطل». ▫️ انسان را به کمیِ لغزش می ستاید: «تراه قریباً أمَلُه قلیلاً زلَلُه» و منافق را به ضلالت و اضلال و به زلّت و ازلال نکوهش فرموده است: «وأحذّرکم أهل النّفاق فإنّهم الضّالّون المضلّون والزّالّون المزلّون». ▫️ رهبران نفاق که ازلال دیگران را بر عهده دارند از راه سُباتِ عقل و زلّت دل، زمینه لغزش پای آنها را فراهم می کنند؛ چنان که آن حضرت به زیاد بن ابیه درباره معاویه چنین مرقوم فرمود: «وقد عرفتُ أنّ معاویة کتب إلیک یستزلّ لبّک» و چون سرانجام استقامت، بهشت است و فرجام زلّت، دوزخ، چنان که آن حضرت فرموده اند: «من استقام فإلی الجنّة ومن زلّ فإلی النّار» 👈 از خدای سبحان مسألت داریم همگان مخصوصاً راقم سطور و اِرقام او را از زلّت و ازلال مصون دارد، بلکه این نوشتار را چون آب زلال گوارا قرار دهد تا در ذائقه، تلخ نیاید و در فضای کام عقل، گیر نکند و در مجاری هضم و جذب و فربهی، مسدود نشود و از استمداد کند و به برساند. 📚 تسنیم، جلد 3 ، ص413 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra