💠
 حریم انس
 
🔸 اثبات اینكه فلان شخص دارای یا است كار آسانی نیست. الآن ماها که معمولاً سرگرم علوم دینی هستیم، همیشه با این كلیات روبه رو هستیم که «كُلُ‏ شَی‏ءٍ طَاهِرٌ حَتَّی‏ تَعْلَمَ‏ أَنَّهُ‏ قَذِر» یا «كُلُّ شَی‏ءٍ هُوَ لَكَ‏ حَلَالٌ‏ حَتَّی تَعْلَمَ أَنَّهُ حَرَامٌ‏». با این قواعد كلیه فقهی سر و کار داریم که البته اینها نور است: «كَلَامُكُمْ نُورٌ»؛ یا اگر تعلیم و تعلم فلسفی داریم می‌گوییم: ﴿اللَّهُ خَالِقُ كُلِّ شَی‌ءٍ﴾؛ یعنی «كل ما صدق علیه شیء انه مخلوق لله» اما كسی كه از «كُلُ‏ شَی‏ءٍ طَاهِرٌ حَتَّی‏ تَعْلَمَ‏ أَنَّهُ‏ قَذِر»، «كُلُّ شَی‏ءٍ هُوَ لَكَ‏ حَلَالٌ‏ حَتَّی تَعْلَمَ أَنَّهُ حَرَامٌ‏» یا «كل شیء مخلوق لله» و مانند آن گذشته است، شب و روز با این آیه سر و كار دارد که ﴿فَاَینَما تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللّهِ﴾. این غیر از حكیم است، غیر از فقیه است، غیر از مفسّر و مانند آن است؛ او را است می ‌گویند قرب فرائضی. 🔸 درست است كه «كُلُ‏ شَی‏ءٍ طَاهِرٌ حَتَّی‏ تَعْلَمَ‏ أَنَّهُ‏ قَذِر» را قبول كرده و طبق آن هم فتوا می‌ دهد؛ اما جانش با ﴿فَاَینَما تُوَلُّوا﴾ مانوس است؛ آن كجا این حرف ها كجا! اینها برای فهم عرف و بنای عقلا و حل مشكلات مردم است كه خودش هم جزء مردم است؛ اما آن ﴿فَاَینَما تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللّهِ﴾ قلب را اداره می‌ كند؛ قرب فرائض و قرب نوافل را باید آنجاها جستجو كرد. 📚 سوره مبارکه ص جلسه 12 تاریخ: 1393/02/31 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra