بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع: « ٢١» روز پنجشنبه، ١۴٠٢/٠١/٢۴ ✍️ مناسبت روز: امشب، شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان است که طبق روایات بسیار «شب قدر» همین شب است که دعاها در آن مستجاب، و تمام امور بر پایه‌ی حکمت الهی مقدّر و به امضای حضرت صاحب الزمان (عج) می‌رسد؛ لذا ضمن تأکید بر احیاء و بهره‌گیری مضاعف از این شب بزرگ و پرفضیلت، سخن امروز را با یکی دیگر از «آیات المهدی» که در رابطه با شب باعظمت قدر نازل گردیده، آغاز می‌نمائیم: 💠 «تَنَزَّلُ الْمَلَائِكَةُ وَالرُّ‌وحُ فِيهَا بِإِذْنِ رَ‌بِّهِم مِّن كُلِّ أَمْرٍ‌🔹سلَامٌ هِىَ حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ‌»: «فرشتگان، با روح‌القدس (بزرگ آنها)، به فرمان پروردگارشان، (در شب قدر) براى (تقدیر) کل امور، فرود می‌آيند🔹این شب تا صبحگاه، سراسر (رحمت و) سلامت و تهنیت است.» (قدر/۴و۵) طبق نظر مفسرین، این آیات که در رابطه با شب قدر نازل شده‌اند، از دلایل بسیار روشن بر حضور حجت حی الهی در زمین هستند؛ چراکه «تَنَزَّلُ الْمَلَائِكَةُ وَالرُّ‌وح»، دارای فعل مضارع است که دلالت بر استمرار دارد، لذا "شب قدر" فقط به زمان رسول خدا اختصاص نداشته و طبق این آیه، «شب قدر» در هر سال تکرار می‌گردد و در آن شب، هیئتی بلندپایه‌ از ملائکه آسمانی به محوریت «روح‌القدس» از سوی خداوند متعال برای ابلاغ مقدّرات عالم در همهٔ امور «مِنْ کلِّ أَمْرٍ» نازل می‌شوند و طبعاً این میهمانان بزرگ الهی، میزبانی بزرگ و با ظرفیتی عظیم در زمین می‌طلبند؛ در نتیجه لازم است در هر زمان، انسانِ کاملِ معصومی، همانند حضرت رسول (ص) به عنوان ولیّ و خلیفه حیّ الهی در زمین وجود داشته باشد تا محل نزول ملائکه الهی در شب قدر باشد؛ بر این اساس رسول اکرم (ص) فرمودند: «به "شب قدر" ايمان آوريد كه آن بعد از من، اختصاص به علی‌بن‌ابیطالب (ع) و يازده فرزند او دارد»: «آمِنُوا بِلَيْلَةِ الْقَدْرِ إِنَّهَا تَكُونُ لِعَلِی بْنِ أَبِی طَالِبٍ وَ لِوُلْدِهِ الْأَحَدَ عَشَرَ مِنْ بَعْدِی» (الکافی، ج١، ص۵٣٣) البته برخی از مفسرین گفته‌اند که نزول فرشتگان در شب قدر به جهت ابلاغ درود و سلام خدا به بندگان صالح، و طلب مغفرت برای آنان در این شب باعظمت است، اما با نظر به آیه بعد، به راحتی می‌توان اثبات نمود که این تفسیر قابل قبول نیست! چراکه این موضوع با تعبیر «مِنْ کلِّ أَمْر» هرگز سازگاری ندارد؛ افزون بر این‌که بیش از یکصد روایت در کتب روایی شیعه و سنی آمده که جزئیات کامل و نزول هر ساله ملائکه در این شب بر زمین را روشن نموده است؛ چنانچه امیرالمؤمنین (ع) دراین‌باره فرمودند: «شب قدر در هر سال وجود دارد و امرِ سال در این شب نازل می‌شود و برای این امر، پس از رسول خدا، والیانی وجود دارد؛ پس ابن‌عباس پرسید: یا امیرالمؤمنین این والیان چه کسانی هستند؟ و حضرت فرمودند: آن والیان، من و یازده نفر از صلب من هستند» (الکافی، ج ١، ص۵٣٢)، لذا بدون تردید در این زمان، حضرت صاحب‌الامر (عج) محل نزول ملائکه الهی و صاحبِ شب قدر هستند. ضمناً از آنجا که فرشتگان در شب قدر برای ارائه تقدیر همه‌ی امور «مِنْ کلِّ أَمْرٍ»، خدمت حجت حیّ الهی می‌رسند؛ بر این اساس همه امور مادی و معنوی جهان به اذن خداوند به دست مبارک امام زمان (عج) است؛ و در واقع حضرت «صاحب‌الامر»، واسطه فیض الهی‌ بر تمامی زمینیان هستند. همچنین مفسرین «فَجْر» را نیز به امام زمان (ع) و ظهور و قیام ایشان، تفسیر کرده‌اند‌؛ چنانچه امام صادق (ع) فرمودند: «مراد از "فجر" حضرت مهدى (عج) هستند»: «الفجر هو القائم» (تفسیر البرهان)؛ چراکه با ظهور خورشید ولایت، شب تاريك ظلم و فساد، در مطلع فجر برای همیشه برچيده خواهد شد. ✍️ و اما چند نکته درباره آیات فوق‌الذکر: 1️⃣ شرافت شب قدر به نزول قرآن صامت بر قرآن ناطق است؛ لذا هرچه انسان در این شب به قرآن صامت و ناطق، متوسل و نزدیکتر شود، بهره و نصیب بیشتری می‌برد؛ 2️⃣ به فرموده اهل بیت (ع) برای اثبات وجود امام حیّ، باید با این آیات با مخالفین احتجاج کرد، چراکه همهٔ امت اسلام بر وجود شب قدر تا قیامت اتفاق نظر دارند و به دلیل ضرورت نزول ملائکه بر «انسان کامل» در زمین، وجود حجت حیّ الهی در هر عصر ثابت می‌گردد؛ 3️⃣ توجه به این موضوع که تقدیرات یک‌ساله انسان در شب قدر به محضر حجت حیّ الهی ارائه و به امضای آن حضرت می‌رسد، باعث توجه و توسل بیشتر انسان به امام زمان (عج) می‌شود؛ ✍️ در پایان بجاست که تمامی شیعیان در شب رقم خوردن مقدّرات الهی، مهمترین خواسته خود را تعجیل در فرج قرار دهند، چراکه با آمدن منجی، تمامی سختی‌ها، مشکلات و تاریکی‌های بشریت محو شده و مطلع فجر و صبح روشن و نورانی برای انسان پدیدار می‌گردد.