🔴
«رفتارهای فورانی» و «رفتارهای ریشهدار»
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
رفتارهایی که ریشه در احساسات، عواطف و هيجاناتِ بيپشتوانة عقلانيت و تفکر دارند، مقطعي و بيريشه و بیبنياناند. به همين دليل، حالت فوراني دارند؛ زود بالا ميکشند اما خيلي سريع هم فرو ميريزند؛ اما رفتارهایی که ناشي از بينش و نگرشاند، ريشهاي و بنياديناند؛ دائمياند؛
«بينش» همچون چشمهاي جوشان است که «گرايش»ها و «کنش»ها را نيز دائماً سيراب ميکند.
به تعبير زيباي قرآن، بينش مثل درختي ميماند که اگر پاک و طاهر باشد، ميوههاي پاک و طاهر هم ميدهد و اگر خبيث و ناپاک باشد، يا ريشة محکمی ندارد و با هر بادي ممکن است از جا کنده شده و از بين برود و يا ميوههاي زهرآلود و سمّي توليد ميکند:
أَ لَمْ تَرَ كَيْفَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً كَلِمَةً طَيِّبَةً كَشَجَرَةٍ طَيِّبَةٍ أَصْلُها ثابِتٌ وَ فَرْعُها فِي السَّماء؛ تُؤْتي أُكُلَها كُلَّ حينٍ بِإِذْنِ رَبِّها وَ يَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثالَ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَذَكَّرُون؛ وَ مَثَلُ كَلِمَةٍ خَبيثَةٍ كَشَجَرَةٍ خَبيثَةٍ اجْتُثَّتْ مِنْ فَوْقِ الْأَرْضِ ما لَها مِنْ قَرار (ابراهيم، 24-26)
منظور از «کلمة طيبه» در این آیات شریفه، «توحيد و خداپرستي» است. خداپرستيِ عملي، بنيان رستگاري بشريت است. بقيه امور همگي از سنخ شاخ و برگها و ميوهها است.
به همين دليل، پيامبر اکرم کار خود را با دگرگون کردن باورهاي مردم آغاز کرد. توحيد را مطرح کرد. به تبع آن ساير دگرگونيها شروع شد: دگرگوني در اقتصاد، اخلاق، سياست، روابط اجتماعي، ازدواج، طلاق، روابط زناشويي، بهداشت و امثال آن. اينها همگي ميوههاي مستمر درخت توحيدند. درخت توحيد، اگر درست کاشته شود و درست آبياري گردد، همواره ميوههاي تازه خواهد داد.
#اخلاق
#گرایش
🆔
eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹