البیان
4⃣لیست مقالات شماره چهارم دوفصلنامه علمی تخصصی آفاق فقاهت به شرح ذیل می باشد: 🖋 بررسی نظریه شیخ ان
🔷تبیین زوایای مقاله حجت الاسلام محمد علی کرامت در دو فصلنامه تخصصی با عنوان: اولی الاوائل بودن اصل امتناع تناقض یا اصل واقعیت 📌 به گفته حکمای اسلامی، اولین سنگ بنای شناخت و ادراک بشریت، قاعده امتناع اجتماع و ارتفاع نقیضین است.طبیعی است اولی الاوائل بودن آن مرهون اولی بودن بداهت آن است . بدیهی اولی، قضیه‌ای است که از اولیات تشکیل شده است و غیر اولی، قضیه‌ای است که از غیر اولیات تشکیل شده است. اولیات یا بدیهیات اولیه، قضایایی است که بالذات مورد تصدیق و یقین عقل قرار می‌گیرد؛ یعنی چیزی که باعث یقین به آنهاست ذات آنهاست، نه امر دیگر. نگارنده این قاعده را با قاعده دیگری که همان اصل واقعیت است مقایسه و تحلیل میکند و در نهایت همراه با تفکیک مقام و حیث این دو قاعده رای نهایی خود را ذکر می‌کند. 💠برشی از برخی توضیحات مقاله💠 🔰 در هــر گــزاره نظــری عناصــری وجــود دارد کــه بایــد بــه گــزاره هــای بدیهــی برگــردد. همــه گــزاره هــای بدیهــی نیــز بــه اولیــات برمــی گردنــد و ام القضایــا نیــز قاعــده امتنــاع اجتمــاع نقیضیــن اســت اما سوال این است که قضیه "هستی هست" نیز محتاج این قاعده است؟.... 🔰 در مقــام تصــور، اصــل امتنــاع نقیضیــن مقــدم اســت زیــرا مــی تــوان فــرض کــرد کــه هــم یــک هســتی یـا کثـرت وجـود دارد و هـم وجـود نـدارد یعنـی خـود اصـل واقعیـت هـم در مقـام تصــور وابســته بــه اصــل امتنــاع نقیضیــن اســت. پــس در مقــام اجــرای قاعــده امتنــاع نقیضیــن در خــارج و واقــع، حتمــا بایــد یــک واقعــی وجــود داشــته باشــد. @albayann