🔅درآمدی بر فلسفه حق (۱): با موضوع «حق در قرآن» ✍محمد متقیان ✳ اشاره واژه «حق» با مشتقاتی که دارد حدود 263 استعمال در قرآن داشته است. این کلمه در مشتقات و ترکیبات مختلف اسمی، فعلی مانند «بالحق»، «یحق»، «بغیرحق»، «احق»، «حقاً» و سایر موارد به کار رفته است. این واژه، مانند بسیاری از کلمات دیگر در ادبیات قرآن، دارای تنوع معنا است و همین امر، دستیابی به یک معنای مشخص و روان را صعب می­سازد. با این وجود، می­توان با طبقه­ بندی اجمالی استعمالات مختلف این واژه در قرآن، به یک نظام معنایی و سپس نظام فکری قرآنی پیرامون «حق» دست یافت. از ملاحظه که از این آیات به دست آمد، «مراتب خمسه»­ای است که اشاره مختصری به هر کدام از آنها با استشهاد به آیات مرتبط خواهد آمد. آنچه در این تحقیق آمده است، بررسی طبقات مختلف واژه حق به معنای وصفی آن – حق بودن- است. حق به معنای وصفی، در مقام توصیف موضوعات و موصوفات برمی­ آید که در مقابل حق به معنای اسمی آن – حق داشتن- است که اساس علم «حقوق» را شکل می­دهد و به معنای برخورداری و سلطه­ ای است که صاحب حق نسبت به یک عین و مالی دارد. از آنجا که اعتقاد داریم، حق به معنای اسمی آن متوقف بر شکل­ گیری معنای حق وصفی است، پس در این تحقیق، ابتدائاً ابعاد و زوایای حق وصفی بررسی شده و سپس در تحقیقی دیگر، باید میان این دو ساحت حق، ربط منطقی را برقرار نمود..... 👇👇 http://monir110.blogfa.com/post/26/ @alfigh_alosul