[In reply to « عقل سُرخ »] 📌 شاخصه‌های فرهنگ جامعه و دولت اسلامی در دعای «دولت کریمه» (بخش دوم) 🌸🔅 2.« »:جامعه ایمانی، همانقدر که عزت خودش برایش مهم است، ذلت نفاق هم برایش اهمیت دارد. دولت کریمه، نفاق‌زدایی و نفاق‌ستیزی را در اصلی‌ترین برنامه‌های خود قرار می‌دهد و در تمامی سیاست‌گذاری‌های خود به آن توجه دارد. نفاق در چنین حکومتی ذلیل و عمیقا بی‌ارزش است و به‌قول معروف، تره هم برایش خرد نمی‌شود. اهل نفاق در چنین دولتی ذلیل می‌شوند و در نتیجه بساطش برچیده می‌شود. در واقع مسئله دولت کریمه، دوگانه‌ی اسلام و کفر نیست؛ مسئله و است! کفر و کافر، روشن و بی‌پرده‌اند و خط‌مشی و برنامه‌ی اسلام در مقابل آن نیز روشن است. اما چالش دولت کریمه و جامعه‌ی ایمانی است که کیانش را تهدید می‌کند. (تُذِلُّ بِهَا النِّفاقَ وَ اهْلَهُ) 🌸🔅 3.«زمینه‌سازی برای و »: افراد در دولت کریمه، زمینه این را پیدا می‌کنند که به بهترین شکل به مسئولیت‌های ایمانی و اسلامی خود برسند. جامعه ایمانی، دولت را به‌عنوان کارگزار نمی‌خواهد و دنبال این نیست که ساختاری ایجاد کند که نیازهای او را بر طرف کنند؛ بلکه او دولت را می‌خواهد تا بتواند به بهترین شکل مسئولیت‌پذیری کند. اساسا نگاه به دولت به مثابه کارگزار و عامل، در فرهنگ ایمانی جایی ندارد. او از آن جهت به دولت کریمه رغبت دارد که عاشق مسئولیت‌پذیری و فرماندهی سبیل‌الله است. افراد جامعه ایمانی، در تلاشند که با مسئولیت‌پذیری، و دعوت‌کننده‌ی عملی به احکام‌اللّه و اطاعت الهی باشند. به‌عبارتی، فرهنگ کار و مسئولیت به‌قدری بر افراد حاکم است که صرفا دنبال انجام وظیفه نیستند؛ بلکه عمیقا می‌کوشند تمام وجود و افعالشان، کار و تلاش و تولید و خدمت در مسیر حق باشد تا هرکس او را می‌بیند، کار و مسئولیت و اطاعت الهی بیفتد. بنابراین از یک طرف دولت کریمه، کار اصلی خود را زمینه‌سازی برای کار و مسئولیت جامعه قرار می‌دهد و از طرف دیگر، فرهنگ مسئولیت‌پذیری نیز به بهترین شکل خود در جامعه ایمانی موج می‌زند. (وَ تَجْعَلُنا فِيها مِنَ الدُّعاةِ إِلى طاعَتِكَ وَ الْقادَةِ الى سَبِيلِكَ) 🌸🔅 4. « حقیقی»: دولت کریمه،‌ فقط در عنوان «کریمه» نیست. کرامت این دولت، صرفا ذهنی یا رسانه‌ای فرهنگ درونی جامعه ایمانی نیست؛ بلکه به‌گونه‌ای است که هم زندگی این دنیا و هم آخرت افراد، سرشار از کرامت می‌شود. دولت کریمه، کرامت را همچون نیازهای لایه اول زندگی افراد در نظر گرفته، در تمامی برنامه‌ها می‌کوشد کرامت را حفظ نماید. (تَرْزُقُنا بِها كَرامَةَ الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ) 🌸🔆 3.فرهنگ جامعه ایمانی، حق را یک مسئولیت می‌بیند؛ حق را می‌فهمد، ولی در فهم باقی نمی‌ماند؛ آن را کرده و حرکت می‌کند و مطابق شان آن حق، رفتار و بروز خارجی و عملی دارد. به‌عبارتی در مقابل حق، هماره دغدغه‌ی «حمل» و دارد. (ما عَرَّفْتَنا مِنَ الْحَقِّ فَحَمِّلْناهُ) البته در این مسیر احتمال دارد به دلایل مختلف کوتاهی صورت بگیرد؛ بنابراین اگر در این حملِ حق کم بیاورد، می‌کوشد آن را جبران کند. او واقعا می‌خواهد حقِ حق را ادا کند و آنچه باید انجام دهد را به انجام برساند؛ او با شعار «ما مامور به وظیفه‌ایم»، خود را فریب نمی‌دهد و رسیدن به نتیجه مطلوب اوست؛ ازاین‌رو و ، جزئی از فرهنگ جامعه ایمانی است. (وَ ما قَصُرْنا عَنْهُ فَبَلِّغْناهُ) 🌸مطابق آنچه گفته شد، جامعه ایمانی و دولت کریمه، هردو از مختصاتی برخوردارند. دولت کریمه، 1.عزت‌بخش به اسلام و مسلمین، 2.نفاق‌زدا، 3.زمینه‌ساز مسئولیت‌پذیری و کار آحاد جامعه و 4.کرامت‌بخش است. 🌸 جامعه ایمانی، 1.در برطرف‌شدن نیازهای فردی متوقف نیست و با تمام وجود برای تشکیل دولت کریمه رغبت دارد. 2.جامعه ایمانی عزت‌جوست و راه رسیدن به آن را همراهی با امام جامعه می‌داند. 3.نگاه جامعه ایمانی به دولت، کارگزاری و عاملیت نیست، بلکه دولت را را زمینه‌ساز برای مسئولیت‌پذیری و کار و تلاش خود می‌خواهد 4.فرهنگ «حملِ حق» دارد. 🌸 بیان این شاخصه‌ها از طرف حضرت حجت (عج) نشان‌گر آن است که بنابر تناسب حکم و موضوع، لازم است جامعه اسلامی به سمت چنین خصوصیاتی حرکت کند تا زمینه برای برپایی دولت کریمه فراهم شود. امروز برای تشکیل دولت حزب‌اللهی، هم معرفی شاخصه‌های آن به مردم ضرورت دارد و هم لازم است فرهنگ متناسب با چنین دولتی، در آحاد ملت تقویت شود.//پایان// 🔗 https://www.farsnews.com/news/13980313000354/ [مطلب در ] 🔗http://fna.ir/da5vci 🌐 @aliebrahimpour_ir