عقل یشمی خال‌خال پشمی
باسمه‌تعالی 📌 ضرورت #ارزیابی #کیفی اثربخشی دوره‌های تابستانه حوزوی 👤علی ابراهیم‌پور (قسمت اول از دو)
📌 ضرورت اثربخشی دوره‌های تابستانه حوزوی 👤علی ابراهیم‌پور (قسمت دو از دو) 🍀 بر اساس ارزیابی جامع کیفی کارآمدی و اثربخشی است که حوزه می‌تواند ورای تبلیغات رسانه‌ای و بیلان‌های کاری رنگارنگ، برنامه‌های ناکارآمد را کنار بزند و جا را برای دوره‌های مفید و اثربخش باز کند. 🍀 در ارزیابی عملکرد، دو رویکرد کلان وجود دارد. برخی ارزیابی‌ها، «فعالیت»‌های انجام گرفته را ارزیابی می‌کنند و برخی «نتایج»ی که باید از این فعالیت‌ها به دست آیند. در واقع شاخص‌هایی که در ارزیابی‌ها به آن‌ها پرداخته می‌شود، گاهی مربوط به فعالیت‌های آنان در دوره است و گاهی مربوط به نتایجی که از این فعالیت‌ها به دست می‌آید. 🍀 در خوش‌بینانه‌ترین حالت، گزارش‌های تبلیغاتی‌ای که مسئولین دوره‌ها در پایان کار به مافوق خود ارائه می‌دهند، عموما مربوط به فعالیت‌هاست، نه نتیجه‌ها! گزارش‌هایی که پارامترهایی همچون تعداد مخاطبان، تعداد اساتید و حجم ساعات فعالیت آن‌ها، تعداد و ساعت کلاس‌های برگزار شده، نشست‌های تخصصی برنامه‌ریزی شده، تعداد و حجم برنامه‌های معنوی و... را ارائه می‌دهند. اما گزارش عملکرد صحیح از دوره‌های تابستانه، ارزیابی‌ای است که «نتایج» دوره را مورد مطالعه قرار دهد؛ نتایجی که دوره برای نیل به آن به وجود آمده و برگزار شد. 🍀 متاسفانه گاهی مجریان با گزارش‌های مصور و پررنگ‌ولعابی که طراحی می‌کنند، خودشان را هم گول می‌زنند! ارزیابی عملکرد بر اساس نتایج، علاوه بر ثمری که برای مدیران حوزه دارد، به خود مجریان و مسئولان دوره‌ها نیز کمک می‌کند تا عیوب اساسی و بنیادین دوره را کشف کنند و برای سال‌های آینده، کیفیت و اثربخشی دوره را بالا ببرند. 🍀 آنچه تا از پوسترهای مختلف رنگی مختلف در کانال‌های تلگرامی و تابلوهای اعلانات جلوی در مدارس احساس می‌شود، جریانات فکری مختلف، دوره‌های تابستانه را به‌عنوان یکی از بهترین فضاهای جمع‌آوری مخاطب برگزیده‌اند و سرمایه‌گذاری بالایی روی آن می‌کنند؛ اما در مقابل، تا به امروز حوزه علمیه موضع فعالی در این راستا نگرفته و عموما به برگزاری دوره‌های درسی بسنده کرده است. این انفعال، زمینه‌ی مناسبی برای فعالیت موسسات و دوره‌های ریز و درشت فراهم کرده. جوش و خروش علمی، هرچند لازمه‌ی هر محیط علمی است، اما حوزه از نقش پدری خود برای طلاب پایه‌های ابتدایی نباید غفلت کند. به‌راستی این دوره‌ها چه تاثیری بر ذهن و روح طلاب می‌گذارند؟ این چیزی است که با «ارزیابی علمی کیفی اثربخشی و کارآمدی» از این دوره‌ها، روشن می‌گردد؛ ارزیابی‌ای که باید هم با روش‌های علمی طراحی و به صورت علمی اجرا شود.//پایان// 🌐 @aliebrahimpour_ir