📌 چارچوب الگوی مطلوب
#ارزیابی #اثربخشی دورههای تابستانه حوزوی
👤علی ابراهیمپور
(قسمت دو از سه)
🌺 5.«الگوی 360درجه ارزیابی»
🍀با الهامگیری از مدل ارزیابی عملکرد 360درجه در مدیریت منابع انسانی، میتوان الگویی برای جمعآوری اطلاعات بازتعریف کرد. در الگوی مطلوب بازتعریف شده، از این افراد برای ارزیابی استفاده میشود: 1.خود طلبه شرکتکننده 2.اساتید دوره 3.همبحثهای طلبه 4.اساتید مشاور 5.مدیران دوره.
🍀در این میان، منبع اصلی اطلاعات، اظهارات خود طلبه است. اظهارات خود طلبه دربارهی نگرش خود نسبت به شاخصها، حتی به تنهایی میتواند برای رسیدن به نتیجه، کافی باشد. با اینحال میتوان از اظهارات اساتید دوره و همبحثهای طلبه (در صورت وجود داشتن گروههای مباحثاتی در دوره) به عنوان موید و مکمل اطلاعات خود شرکتکنندگان استفاده کرد. چنانکه پرسشهای طلاب در مشاورهها میتواند از عمیقترشدن یا نشدن آنها در شاخصهای ارزیابی خبر دهد.
🍀بهنظر میرسد برای خود اطلاعاتی که لازم است از خود طلبه شرکتکننده گرفته شود، کاراترین شیوه جمعآوری اطلاعات برای دستیابی به ارزیابی کیفی، برگزاری مصاحبه عمیق و متنباز از کل یا نمونهای با تعداد معتبر از میان شرکتکنندگان دوره است. در این مصاحبه (یا پرسشنامه) لازم است سوالاتی بر اساس شاخصهای پنجگانه پرسیده شود:
🍀1.نگاه فرد به حوزه چیست؟ مثبت است یا منفی؟ چه کارکردهایی را برای حوزه بیان میکند؟ فرضیه این است که عموم پاسخها کلیشهای و شعاری است. عمیقتر شدن نگاه فرد بعد از پایان دوره به کلیت حوزه و کارکردهای آن؛ خصوصا تاکید بر وظیفهی تولید بنیانها و نظریات مبنایی و علوم انسانی برای اقامهی دین در شئون مختلف آن، نقطه مطلوبی است که دورهی کارآمد افراد را به آن خواهد رساند.
🍀2.نگاهش به اسلام و معارف اسلامی چگونه است؟ چه تعریفی از اسلام دارد؟ آیا فرد نگاه شبکهای یا نظامواره دارد یا خیر؟ چه تفاوتی میان معرفت اسلامی با سایر معرفتها میگذارد؟ ارزشافزوده دوره، باید افزایش عمق نسبت به نظاموارگی معارف اسلامی باشد.
🍀3.متفکران اسلامی را میشناسد؟ کدامشان را؟ اساسا متفکر اسلامی یعنی چه؟ چرا به کسی میگوییم متفکر اسلامی و به دیگری نمیگوییم؟ کار متفکر اسلامی دقیقا چیست؟
🍀4.نظام اندیشه اسلامی یعنی چه؟ چه توقعی از شرکت در این دوره داشته است؟ آیا این توقع برآورده شده است؟ (هدف این است که متوجه شویم آیا واقعا مفهوم «نظام اندیشه» را متوجه میشود یا خیر؟)
🍀5.نگاهش به آینده طلبگی و شغلیاش چیست؟ امیدوارانه است یا ناامیدکننده؟ طرحی دارد یا ندارد؟ سیر مطالعاتی خاصی دارد؟ اصلا سیر مطالعاتی یعنی چه؟ چه کتابهایی را میخواهد بخواند؟ ارزشافزوده دوره مطلوب، آن است که افراد نسبت به آینده حوزوی خود امیدوارتر شوند و دغدغههای علمی و تولید علم بیشتر شود و فرد مطالعه کتب متفکرین نظامساز را جزو اولویتها و برنامههای آینده خود معرفی کند و تخصص در این مسائل را جزء اهداف طلبگی خود برگزیند.
***
🍀«تعیین شاخصهای ارزیابی متناسب با هدف»، «منطق اندیشهورزی و دانایی»، «تحقیق طولی پنلی»، «آزمون علمی "تی جفتشده" آماری» و «الگوی 360درجه ارزیابی» چارچوب الگوی مطلوب ارزیابی اثربخشی دورههای تابستانه حوزوی را شکل میدهند. بر متولیان امر، فرض است متناسب با وظیفهی هدایت و تربیت طلاب، در کنار حمایت و برگزاری از دورههای تابستانه خصوصا در موضوعات مرتبط با نظامات اندیشه اسلامی، ارزیابی علمی و دقیقی از اثربخشی این دورهها داشته باشند.//پایان//
🌐
@aliebrahimpour_ir