خطبه ۱۲۵-در رابطه با خوارج علل پذیرش حكمیت در صفین. ما افراد را داور قرار ندادیم، تنها قرآن را به حكمیت (داوری) انتخاب كردیم (كه آنها بر سر نیزه كرده و داوری آن را می خواستند) این قرآن، خطی نوشته شده كه میان دو جلد پنهان است، زبان ندارد تا سخن گوید، و نیازمند به كسی است كه آن را ترجمه كند، و همانا انسانها می توانند از آن سخن گویند، و هنگامی كه شامیان ما را دعوت كردند تا قرآن را میان خویش داور گردانیم، ما گروهی نبودیم كه به كتاب خدای سبحان پشت كنیم، در حالی كه خدای بزرگ فرمود: (اگر در چیزی خصومت كردید آن را به خدا و رسول باز گردانید) باز گرداندن آن به خدا این است كه سنت او را انتخاب كنیم، و باز گرداندن به پیامبر (ص) این است كه سنت او را انتخاب كنیم، پس اگر از روی راستی به كتاب خدا داوری شود، ما از دیگر مردمان به آن سزاوارتریم، و اگر در برابر سنت پیامبر (ص) تسلیم باشند ما بدان اولی و برتریم، اما سخن شما كه چرا میان خود و آنان برای حكمیت (داوری) مدت تعیین كردی؟ من این كار را كردم تا نادان خطای خود را بشناسد، و دانا بر عقیده خود استوار بماند، و اینكه شاید در این مدت آشتی و صلح، خدا كار امت را اصلاح كند و راه تحقیق و شناخت حق ب از باشد، تا در جستجوی حق شتاب نورزند، و تسلیم اولین فكر گمراه كننده نگردند. سرزنش كوفیان و خوارج گمراه همانا برترین مردم در پیشگاه خدا كسی است كه عمل به حق در نزد او دوست داشتنی تر از باطل باشد، هر چند از قدر او بكاهد و به او زیان رساند، و باطل به او سود رساند و بر قدر او بیفزاید، مردم! چرا حیران و سرگردانید؟ و از كجا به اینجا آورده شدید؟ آماده شوید برای حركت به سوی شامیانی كه از حق روی گرداندند و آن را نمی بینند، و به ستمگری روی آورده حاضر به پذیرفتن عدالت نیستند، از كتاب خدا فاصله گرفتند، و از راه راست منحرف گشتند. افسوس ای كوفیان! شما وسیله ای نیستید كه بشود به آن اعتماد كرد، و نه یاوران عزیزی كه بتوان به دام آنها چنگ زد، شما بد نیروهایی در افروختن آتش جنگ هستید، نفرین بر شما. چقدر از دست شما ناراحتی كشیدم، یك روز آشكارا با آواز بلند شما را به جنگ می خوانم و روز دیگر آهسته در گوش شما زمزمه دارم، نه آزادمردان راستگویی به هنگام فرا خواندن و نه برادران مطمئنی هستید كه رازدار باشید. @zedbanoo