درباره طلحه ۱۷۴- و من كلام له ( عليه السلام )\r> في معني طلحة بن عبيد الله و قد قاله حين بلغه خروج طلحة و الزبير إلي البصرة لقتاله < قَدْ كُنْتُ وَ مَا أُهَدَّدُ بِالْحَرْبِ وَ لَا أُرَهَّبُ بِالضَّرْبِ وَ أَنَا عَلَي مَا قَدْ وَعَدَنِي رَبِّي مِنَ النَّصْرِ وَ اللَّهِ مَا اسْتَعْجَلَ مُتَجَرِّداً لِلطَّلَبِ بِدَمِ عُثْمَانَ إِلَّا خَوْفاً مِنْ أَنْ يُطَالَبَ بِدَمِهِ لِأَنَّهُ مَظِنَّتُهُ وَ لَمْ يَكُنْ فِي الْقَوْمِ أَحْرَصُ عَلَيْهِ مِنْهُ فَأَرَادَ أَنْ يُغَالِطَ بِمَا أَجْلَبَ فِيهِ لِيَلْتَبِسَ الْأَمْرُ وَ يَقَعَ الشَّكُّ. وَ وَ اللَّهِ مَا صَنَعَ فِي أَمْرِ عُثْمَانَ وَاحِدَةً مِنْ ثَلَاثٍ لَئِنْ كَانَ ابْنُ عَفَّانَ ظَالِماً كَمَا كَانَ يَزْعُمُ لَقَدْ كَانَ يَنْبَغِي لَهُ أَنْ يُوَازِرَ قَاتِلِيهِ وَ أَنْ يُنَابِذَ نَاصِرِيهِ. وَ لَئِنْ كَانَ مَظْلُوماً لَقَدْ كَانَ يَنْبَغِي لَهُ أَنْ يَكُونَ مِنَ الْمُنَهْنِهِينَ عَنْهُ وَ الْمُعَذِّرِينَ فِيهِ وَ لَئِنْ كَانَ فِي شَكٍّ مِنَ الْخَصْلَتَيْنِ لَقَدْ كَانَ يَنْبَغِي لَهُ أَنْ يَعْتَزِلَهُ وَ يَرْكُدَ جَانِباً وَ يَدَعَ النَّاسَ مَعَهُ فَمَا فَعَلَ وَاحِدَةً مِنَ الثَّلَاثِ وَ جَاءَ بِأَمْرٍ لَمْ يُعْرَفْ بَابُهُ وَ لَمْ تَسْلَمْ مَعَاذِيرُهُ . خطبه ۱۷۴-درباره طلحه افشاء ادعاهای دروغین طلحه تا بوده ام مرا از جنگ نترسانده، و از ضربت شمشیر نهراسانده اند، من به وعده پیروزی كه پروردگارم داده است استوارم. بخدا سوگند! طلحه بن عبیدالله، برای خونخواهی عثمان شورش نكرد، جز اینكه می ترسید خون عثمان از او مطالبه شود، زیرا او خود متهم به قتل عثمان است، كه در میان مردم از او حریصتر بر قتل عثمان یافت نمی شد، برای اینكه مردم را دچار شك و تردید كند، دست به اینگونه ادعاهای دروغین زد، سوگند بخدا! لازم بود طلحه، نسبت به عثمان یكی از سه راه حل را انجام می داد كه نداد. اگر پسر عفان ستمكار بود چنانكه طلحه می اندیشید، سزاوار بود با قاتلان عثمان همكاری می كرد، و از یاران عثمان دوری می گزید، و یا اگر عثمان مظلوم بود می بایست از كشته شدن او جلوگیری می كرد، و نسبت به كارهای عثمان عذرهای موجه و عموم پسندی را طرح كند (تا خشم مردم فرو نشیند) و اگر نسبت به امور عثمان شك و تردید داشت خوب بود كه از مردم خشمگین كناره می گرفت و به انزوا پناه برده و مردم را با عثمان وامی گذاشت. اما او هیچكدام از سه راه حل را انجام نداد، و به كاری دست زد كه دلیل روشنی برای انجام آن نداشت، و عذرهایی آورد كه مردم پسند نیست. @zedbanoo