🖊امام علی و گذر از خندق إنّیّت ✍به قلم : 🔹قَالَ النَّبِيُّ : «لَضَرْبَةُ عَلِيٍّ (یوم الخندق) خَيْرٌ (أو أفضَل) مِنْ عِبَادَةِ الثَّقَلَيْنِ» افضلیت ضربت امام علی دو چهره دارد که یکی مُلکی و ظاهری است که در حوزه سیاسی قابل طرح است ،و دیگری ملکوتی و باطنی که چهره مُلکی نمود باطن ملکوتی است.   🖊چهره سیاسی فضیلت : 🔺نقش آفرینی امام علی در غزوه خندق با کشتن پهلوان نام آور لشکر مشرکان ،پیروزی مسلمانان بر کفار را به ارمغان آورد . رهآورد این پیروزی با ارزش ،تثبیت حکومت نوپای پیامبر اسلام بود . از این رو پیامبر در توصیف رویارویی امام علی با عمر بن عبدود فرمود : « بَرَزَ الْإِيمَانُ كُلُّهُ إِلَى الْكُفْرِ كُلِّهِ‏» . بنابراین ، افضلیت یک ضربت شمشیر امیرالمومنین بر همه عبادت ثقلین از جهت تاثیر گذاری سیاسی در تثبیت جریان توحیدی است که عبادت انس و جن فاقد این میزان از تاثیر بود . 🖊چهره ملکوتی فضیلت : 🔶بر اساس جهان بینی الهی ، ارزش هر فعلی از افعال انسان در باطن ملکوتی و غیبی و سرّ آن تجلی می کند و گرنه صورت مادی افعال انسان ها شبیه هم می باشد . روایت داریم که باطن نماز یکی ، هاله ای از نور است و دیگری هاله ای از تاریکی و سیاهی . بر این اساس ، افضلیت و برتری ضربت شمشیر امام علی از جهت باطن ملکوتی و غیبی آن فعل است که بر ملکوت و باطن عبادت انس و جن چیره می گردد . عبادت در اینجا تنها شامل مناسک دینی نیست بلکه در بر گیرنده هر فعل نیکی است . در نتیجه ، اگر تمام افعال نیک جن و انس را با فعل امام مقایسه کنیم ، باطن ملکوتی ضربت امام در اعلی علیین قرار می گیرد .   🖊الفعل فعل الله و هو فعلنا : 💠از نگاه قرآن ، در واقع افعال هر انسانی فعل الله است « فَلَمْ تَقْتُلُوهُمْ وَ لٰكِنَّ اللَّهَ قَتَلَهُمْ » لکن اوحدی از اولیاء الهی این واقعیت را می بینند در حالی که عموم انس و جن از درک آن غافلند. بر این اساس شدت و ضعف باطن ملکوتی هر فعل نیک به اخلاص بستگی دارد . دیگران و خوشایند آنها را ندیدن ، رتبه نازله اخلاص است اما هنر در ندیدن خود در هنگام انجام فعل است «تو خود حجاب خودی از میان برخیز» که این رتبه از اخلاص آن هنگام تحقق یابد که فعل خود را «فعل الله» و دست خود را «ید الله» و چشم خود را «عین الله» ببیند نه آنکه تنها بداند . 📌امیرالمؤمنین در هنگام مبارزه با پهلوان کفار به درجه « وَ مَا رَمَيْتَ إِذْ رَمَيْتَ وَ لٰكِنَّ اللَّهَ رَمَى» رسیده بود و ضربت شمشیر خود را ضربت خداوند می دید .لذا تا خشم ناشی از جسارت آن ملعون فرو ننشست ، از کشتنش خودداری کرد تا انیت و انانیت در میان نباشد . اما انس و جن عبادت های خود را فعل خود می بینند که برای رضایت خداوند انجام می دهند و حقیقت آیه« فَلَمْ تَقْتُلُوهُمْ وَ لٰكِنَّ اللَّهَ قَتَلَهُمْ » را نه تنها در افعال خود بلکه در عبادات خود ندیدند . 🔰تذکر : تاکنون برای عبادات ثقلین در برابر ضربت امام وجودی قائل بودیم اما بنابر تفسیری ادق از افضلیت ، جایی برای عبادت ثقلین باقی نمی ماند زیرا ذات امام تجلی بالاترین رتبه هستی است . @almohkamat