📌برداشت جالب ملاصدرا از ایه 61 سوره انعام بر اساس نظریه حرکت جوهری 🎙شهید مطهری ◽️صدر المتألهين...در فصل بيست و يكم از مباحث «قوه و فعل» در بحث از «ربط متغير به ثابت» اول مى‌گويد... ◽️«و الذى من الموجودات ثباته عين التجدد هى الطبيعة، و الذى فعليته عين القوة هى الهيولى، و الذى وحدته عين الكثرة بالفعل هو العدد، و الذى وحدته عين قوة الكثرة هو الجسم و ما فيه.» ◽️آن چيزى كه بقا و دوامش عين نو به نو شدن است طبيعت است، و آن چيزى كهفعليتش عين استعداد محض و فقدان فعليت است ماده اولاى جهان است، و آن چيزى كه واحد بودن او عين كثير بودن بالفعل است عدد است، و آن چيزى كه وحدت بالفعلش عين كثرت بالقوه است جسم و هر حالت جسمانى است. ◽️صدر المتألهين در فصل ٢٨ از مباحث «قوه و فعل» اسفار استنباط لطيفى از يكى از آيات كريمه قرآن در همين زمينه دارد و آن آيه ٦١ از سوره انعام است. در آن آيه چنين آمده است: ◽️وَ هُوَ الْقاهِرُ فَوْقَ عِبادِهِ وَ يُرْسِلُ عَلَيْكُمْ حَفَظَةً حَتّى إِذا جاءَ أَحَدَكُمُ الْمَوْتُ تَوَفَّتْهُ رُسُلُنا وَ هُمْ لا يُفَرِّطُونَ. ◽️اوست كه بر بندگان خويش قاهر و مسلط و حاكم است و بر شما نگهبانانى مى‌فرستد؛ تا آن زمان كه مرگ يكى از شما فرا مى‌رسد، فرستادگان ما شما را قبض و دريافت مى‌كنند و آنها در كار خويش سهل‌انگارى روا نمى‌دارند. ◽️صدر المتألهين مى‌گويد: ◽️«چيزى كه وجودش با عدمش در آميخته است و بقائش فنايش را در بر دارد لاجرم اسباب و موجبات حفظ و بقايش عين اسباب و موجبات هلاك و فناى اوست، لهذا در آيه كريمه همان نگهبانانى را كه وظيفه نگهبانى دارند مأمورين قبض و دريافت و موت و فنا معرفى مى‌كند و مى‌گويد هنگام مرگ كه مى‌رسد همان فرستادگان ما كه مأمور نگهبانى و ابقاء و حفظ حيات او بودند تبديل مى‌شوند به مأموران قبض و دريافت و ميراندن و انتقال دادن.» 📚مقالات فلسفی. ص 148 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b