🍃🌼شرح حکمت۱۴۷قسمت دوم🌼🍃 5⃣ «ای کمیل بن زیاد! شناخت علم راستین "علم الهی"، آیینی است که بخاطر آن پاداش داده می شود » میشه توضیح بفرمایید... و این که آیا این جمله، نهی از یادگیری علوم دیگر می کند؟ آیا علوم دیگر، غیرراستین، و علوم اسلامی، علم راستین هستند؟ : در این حکمت مقایسه بین کسب علم و کسب مال است و ربطی به مقایسه علوم اسلامی با سایر علوم ندارد. حضرت میفرماید: یکی از تفاوت علم و ثروت این است که کسب علم راستین عمل صالح و عبادت محسوب می شود پس بر آن ثواب داده میشود ولی برای کسب ثروت پاداش داده نمیشود. 6⃣ منظور حضرت از " ثروت اندوزان بی تقوا مرده اند ،گرچه به ظاهر زنده اند" چیست ؟ اما بنظر میرسد در عرف مردم برخلاف این است. 7⃣ آیا منظوردانشمندان علوم الهی است؟ : 🔴اولاً: این جمله نهی از یادگیری ازعلوم دیگر نیست بلکه در مقام مقایسه از نظر ارزش وفضیلت بین علوم الهی_ که ضرورت برای همه انسانهاست_ وسایر علوم _که دربعضی روایات از آنها تعبیربه فضل شده است. ✳️ لذا اینجا میفرمایند اگر شما در صدد یادگیری معارف الهی برآید همین مشغولیت شما به طلب علم وجستجوی دانش ومعارف اسلامی والهی خودش یک عمل صالح بلکه برترین عمل صالح است. ✳️لذا تحصیل علم برایش پاداش در نظر گرفته میشود اما تحصیل مال وثروت عمل عبادی نیست که برایش ارزش وثواب وپاداش در نظر گرفته شود. ✳️ثانیاً: از آنجا که حیات حقیقی انسان به معرفت ودانش الهی است بنابراین کسی که غافل از کسب معارف الهی فقط به جمع آوری ثروت پرداخته ولو ازنظر حیوانی وجسمانی زنده باشدازنظر حقیقت انسانی مرده است چون هیچ غذایی به روح الهی وملکوتی خودش نمیرساند برعکس دانشمند الهی که عمرخودش را صرف کسب معارف وتعلیم معارف به دیگران کرده چون روحش از خوراک معنوی معارف الهی سیراب شده وبرخوردارشده ولو جسمش ازدنیا برود حقیقتش همواره زنده است. 8⃣ در این کلام حضرت " تیزهوشانی می یابم ، اما مورد اعتماد نیستند و....با برهان های الهی بر دوستان خدا فخر می فروشند، " منظور از برهان الهی چیست و چگونه توسط آن فخر فروشی می کنند؟ : این بخش حکمت اشاره به عالمان دنیاطلب است که از علم دین برای دنیا بهره می برند. حالا این سواستفاده گاهی مالی است و گاهی تفاخر و فخرفروشی بر سایر بندگان و اظهار فضل است حضرت در ادامه کلام خطاب به کمیل میفرمایند:" گروهی که تسلیم حاملان حق می باشند اما ژرف اندیشی لازم را در شناخت حقیقت ندارند و ...." 9⃣ ویژگی انسان ژرف اندیش چیست؟ ژرف اندیشی چگونه شامل حال انسان میگردد؟ 🔟 آیا مقصود حضرت از این جمله آن است که تسلیمانِ حق، نباید تحت هیچ شرایطی شبهه ای در دلشان وارد شود؟ 1⃣1⃣ برای اینکه لایق آموختن علوم فراوان امیرالمومنین(ع) شویم باید چگونه باشیم؟ : با تقسیم بندی که خود امیرالمومنین ( علیه السلام) درمورد گروههایی که لیاقت کسب علوم ومعارف امیرالمومنین ( علیه السلام) را ندارند انجام دادند میشود متضاد آنها را فهمید ودرک کرد چه کسی یا چه ویژگی لازم است؟ که چه کسی شایسته دریافت حقایق نهفته در قلب امیرالمومنین باشد. مثلاً دنیا طلب نباشد نخواهد علم راخرج دنیا کند نخواهد علم را خرج تفاخر کند از نظر قدرت فهم ضعیف نباشد دنبال شهوات وخواسته های خودش هم نرود. در واقع عالمان ژرف اندیش پس از تحقق ژرف اندیشی در مسایل به درجاتی از یقین می رسند و چون یقین در قلبی حاکم شد دیگر جایی برای شک و شبهه باقی نمی ماند. چون یقین و شک متضاد هم هستند و دو امر متضاد با هم یکجا جمع نمی شوند.