حکایت سینماتوگراف 2-بخش شصت و شش
🔰 در این جامعه چه خبر است؟
👤
#سعید_مستغاثی
🔸گزارش توسعه انساني يكي از مهمترين و معتبرترين گزارشهاي اقتصادي و اجتماعي در جهان است كه همه ساله توسط دفتر توسعه سازمان ملل متحد (UNDP) منتشر مي شود.
🔻براساس گزارش توسعه انساني سازمان ملل در سال 2010 یعنی سال قبل از جشنواره سیام فیلم فجر، شاخص توسعه انساني ايران كه در سال 1975 ميلادي 571/0 از يك بود، طي 32 سال با رشد 1/13 درصدي مواجه شده و به 701/0 از يك رسيد. بر اساس اين گزارش، ايران كه همواره در سالهاي قبل از آن در رديف كشورهاي با توسعه انساني متوسط قرار داشت، در سال 2010 براي نخستين بار در رديف كشورهاي با توسعه انساني بالا قرار گرفت. گزارش فوق اذعان داشت، جمهوري اسلامي ايران از نظر شاخص توسعه انساني طي سالهاي پس از انقلاب با 40 پله صعود مواجه شده و از رتبه 110 در سال 1979 به 70 در سال 2010 ارتقا پيدا كرد.
🔸گزارشها و آمارهای متعدد دیگری در طی آن سالها از سوی مجامع معتبر بینالمللی انتشار یافت که نشانگر افزایش چشمگیر نشاط و امید در جامعه ایرانی بود، از جمله گزارش بانک جهانی در سال 2011 که در آن ضمن بیان نقاط قوت و ضعف اقتصاد ایران، تصریح شده بود که «ايران از لحاظ استانداردهاي منطقهاي داراي شاخصهاي بالايي در زمينه اجتماعي است.»
🔸از همین رو بود که مقام معظم رهبری در خطبههای نماز جمعه 14 بهمن همان سال 1390 خودشان درباره ابعاد جنگ روانی دشمن فرمودند:
🔻«... برخی سعی دارند القا کنند در کشور بحران وجود دارد، اما کدام بحران؟ همه کارهای گوناگون با همکاری دستگاههای مختلف در کشور در حال انجام است و امنیت کامل به توفیق پروردگار وجود دارد...»
🔸اما متاسفانه یکی از موتیفهای اصلی آثار جشنواره سیام فیلم فجر و فیلمهای اکران سال 1391 القای وجود نوعی بحران در جامعه ایران، میان خانوادهها و در میان اقشار مختلف اجتماع بود.
🔸در فیلم «تلفن همراه رئیسجمهور» ساخته علی عطشانی (که متاسفانه به شکل سادهلوحانهای توسط معاونت سینمایی سفارش داده و تامین بودجه شده بود)، جامعه به شدت دچار مشکلات و معضلات مختلف نشان داده شد. این معضلات از طریق سیم کارت تلفن همراه رئیسجمهور (که اشتباها در اختیار یک فرد عادی قرار گرفته بود) بازگو شد و در کنار طرح برخی مسائل خاص و سؤالاتی که به نظر میآمد فقط برای قشر بسیار محدودی از مرفهین مطرح باشد (همچون چرایی پیشرفت در علوم هستهای)، به نوعی القائات رسانههای بیگانه را تکرار نمود.
🔸در فیلم «گشت ارشاد» بحران یاد شده توسط نهادهای انتظامی ایجاد شد که گروهی 3 نفره به عنوان بدل آنها عمل میکردند و ظاهرا فیلمساز تلاش داشت تا رفتار و کنش آن گروه بدلی را جدای از نیروهای انتظامی و بسیج نشان دهد ولی نشانههای بسیاری این دو پدیده اصل و بدل را مشابه یکدیگر جلوه داده و عملکردشان را یکسان نشان میداد؛ از برخورد آشنای افرادی که با این گروه مواجه میشدند، گرفته (که گویی بارها و بارها سابقه چنین برخوردهایی را داشتهاند) تا ارتباط نیم بند گروه بدلی با بسیج و نیروی انتظامی (اسلحه واقعی یکی از این افراد و اینکه آن را از سرهنگ نیروی انتظامی گرفته کاملا بر آن ارتباط تاکید داشت) و تا برخورد مستقیم نیروی انتظامی با یکی از افراد گروه در پارک که این بار در کسوت یک جوان با دختری صحبت میکرد و ماجرا به تجمع مردم و صدور بیانیه درباب تکریم حقوق شهروندی و رابطه آزاد دختر و پسر و در نتیجه محکومیت نیروی انتظامی و البته روابط سنتی ایرانی و اسلامی انجامید.