5 💠 : گام سوم تنظیم وقت وکاهش استرس1 ✍مدیریت زمان علیرغم مزیت های آشکاری که دارد، می تواند خود عامل اتلاف وقت باشد. برای مثال تمام وقت خود را صرف برنامه ریزی کردن، کمالگرایی، خستگی و کسالت، خشونت و عصبی بودن و نیز دائما در تله ضرب الاجل های فوری افتادن عواملی است که نشان می دهند فرد در برنامه ریزی و مدیریت زمان خود درست عمل نکرده و بایستی تغییراتی در برنامه خود اعمال نماید. اقدام ها و راهبردهای زیر کمک می کند تا در تنظیم و انجام اموری که پیش رو داریم موفق تر عمل نموده و به همه کارها و فعالیت های پیش بینی شده برسیم: 1- محدودیت ها را بسنجید و سپس بگویید نه! محدودیت یعنی این که فرد م سئولیت زمان و فضای خود را به عهده بگیرد، ولی در عین حال احساساتش را هم در نظر داشته باشد. محدودیت ها به انسان می گویند تا چه اندازه مسئول است، توان او چقدر است و به دیگران نشان می دهد که مایل به انجام یا پذیرش چه چیزهایی هست. 2- ارزش گذاری فعالیت هایی که هر فرد انجام می دهد یکی از راه های خوب تنظیم وقت است. یک راه خوب تصمیم گیری در مورد انجام هر کاری این است که فرد از خود بپرسد: اگر این کار را کمتر انجام دهم آیا می توانم بدون آنکه نتیجه نهایی کارم ضایع شود، وقتی را صرفه جویی کنم؟ مثلا اگر کیفیت کارم را پایین آورم یا روش رسیدن به آن را تغییر دهم چه می شود؟ اگر این کار را انجام ندهم چه می شود؟ اولویت بندی زمانی آسان است که فرد ارزش هایش را در ذهن داشته باشد. یعنی با نوشتن فهرستی از کیفیت هایی که در زندگی برایش مهم است و جای دادن آنها در متن زندگی می تواند در تصمیم گیری های دشوار یا انتخاب های سخت، اولویت بندی کند. 3- یکی از راه های کاهش فشار ناشی از کارهایی که بر دوش افراد است، واگذاری مسئولیت به دیگران می باشد. محول کردن برخی مسئولیت ها به دیگران نشان می دهد فرد می داند که نمی تواند همه کارها را خودش به تنهایی انجام دهد. آنهایی که بلد نیستند کاری را به دیگران واگذار کنند، در تکالیف ناتمام غرق می شوند؛ تحت استرس قرار می گیرند؛ کمتر سازنده خواهند بود؛ و به دلیل انتظارات بالا از خود و دیگران، منزوی می شوند. ⛔️ ادامه دارد..... @amozesh_hefzequranekarim ══💝══════ ✾ ✾ ✾