اندیشانه
#راه_و_راهنما_شناسی ✍فرضیه تحلیل وحی به نبوغ (۱۳) 🔷 بعضی متجددین نبوت را به نبوغ، و وحی را به اشراق
﴾﷽﴿ (۱۴) ✍ فرضیه (تحلیل وحی به محصول تجلی روحی): 🔸 برخی مستشرقان گمان برده اند وحی الهامی از نفس پیامبر افاضه می شود نه از بیرون. یعنی تمایلات نفس پاک و شدت ایمان او به خدا و عبادت و ترک بتها و امور بی ارزش در او تاثیر گذاشته موجب تجلیاتی در ذهن او و حدوث رویاها و حالات روحی در عقل باطنی اش شده و گمان می کند راهنمایی آسمانی است که بر او نازل شده یا به صورت یک فرد بر او تمثل کرده تا به او تلقین کند که از عالم غیب است. 🔶 نقد: 🔸 این سخن غربیان جدید نیست گرچه رنگ و لعاب می زنند تا رونقی داشته باشد ولی اعراب جاهلی هم همین را می گفتند که شریعت پیامبر محصول خواب های شیرین اوست که بر خاطر و ذهنش چیره شده و سپس بر زبان و چشم او تجلی نمود است: بل قالوا اضغاث احلام بل افتراه بل هو شاعر... که قرآن در جوابشان می گوید ما ظل صاحبکم و ما غوی، و ما ینطق عن الهوی، ان هو الا وحی یوحی، علمه شدید القوی... ما کذب الفواد ما رأی، ما زاغ البصر و ما طغی(نجم/1، 5، 11،17) 🔸 این نگاه با ادعای خود پیامبر که می گوید از جانب خداست و رسالت ابلاغ دارد ناسازگار است و تردیدی نیست که پیامبران(حتی طبق مدافعان این نظریه) در گفتار خود صادق بودند. 🔸 این سخن باعث می شود پیامبران را در عرصه معرفت و شناخت قاصر و در جهل مرکب بدانیم. هر کس کمترین شناختی از پیامبران دارد چنین حرفی نمی زند و حتی چنین حرفی را ما در مورد علما نمی زنیم چه برسد به پیامبران. @andishaneh