نقد هیوم به استقراگرایان
♦️
#الحاد گرایان جدید مدعی علمی بودن حرفهای خود هستند و برخی از آنها در
#فلسفۀ_علم «استقراگرا» به شمار میروند.
🔷 هیوم با وجود گرایش تجربهگرایانه خود، اما از استقراء گرایی انتقاد کرده است. او در آثارش هرچند اصطلاح «استقراء» را به کار نبرده است، اما در نقد خود به مسأله
#علیت، باقوت تمام آن را به چالش میکشد.
🔻طبق استدلال هیوم. هیچ تعدادی از اخبار و مشاهدت انفرادی هر چقدر هم زیاد باشد، از نظر منطقی مستلزم یک خبر کلّی نیست.
📚وی مینویسد: «حافظه ما به ما فقط کثرتی از مصادیق را نشان میدهد که در آن مصادیق، همواره اجسام، حرکات يا کیفیات مشابه را در روابطی مشابه میيايیم. از تکرار صرف هر انطباع گذشته، ولو تا بینهایت، هرگز تصور اصیل جدیدی (مثلا تصور پیوند ضروری) به وجود نمیآید و در این باب تفاوتی میان یکی بودن یا بیشمار بودن مشاهدات و انطباعات. وجود ندارد».
#تجربه_گرایی
🌱اندیشه رضوان
📎
ایتا l
سایت |
تلگرام |
اینستاگرام