_عرفانی #و اخلاقی حادثه کربلا حادثة کربلا، یک حادثة چند بُعدی است و علاوه بر بُعد مبارزه و شجاعت و مظلومیت، بُعد اخلاق و عرفان هم دارد. دشمن دلش مي خواهد ما این بُعد را کمتر بیان کنیم. دلش می خواهد عاشورا فقط در بُعد مصیبتی و حماسی اش به دنیا عرضه شود؛ تا گاهی هم از این بُعد سوء استفاده کند. دشمن قدرت تحلیل ندارد، اما سوء استفاده می کند. یکی از دوستان که سال گذشته برای تبلیغ به آلمان رفته بود، می گفت: بعد از عاشورا، یکی از شبکه های رسمی و پر بینندة آلمان، هشت مرتبه صحنة قمه زنی بعضی از شهرهای هندوستان، پاکستان و جاهای دیگر را تکرار کرد. با روابط عمومی شبکه تماس گرفتم و خواستم که چنین صحنه هایی را پخش نکنند، فهمیدم غرضی در کار است و نوع صحنه ها را هم به گونه ای درست کرده بودند که وهن ایجاد کند. در بعضی کتاب ها هم که در مصر و جاهای دیگر منتشر شده، تصویرهایی را دیدم که در یک موردش، در دهان بچه ای خون بود و زیر آن هم  نوشته بودند «بچه ها را با خونخواری بزرگ می کنند و تروریسم بار می آورند». آن کسی که قدرت تحلیل ندارد، متوجه قصد سوء آنها نمی شود. من الان نمي خواهم بگویم چه بخشی از عزاداری صحیح و چه بخشی از آن ناصحیح است، آن موضوع یک بحث دیگری است که در جای خودش باید تحلیل شود؛ اما امروز این مطلب را به عنوان یک جنبه ای که موجب وهن شیعه است مطرح مي کنم. در روایات داریم که گاها ائمه به شاگردانشان مي فرمودند: در بعضی شرایط خاص، حتی کارهای مستحبی را انجام ندهید؛ چون آن کار مستحبی، زمانی در یک جامعه، وهن و منفوریت دارد. نمی خواهم وارد مصادیق آن شوم؛ ولی حداقل آن این است که قمه زنی، در این زمان باعث وهن تشیع است و روی آن تبلیغات سوء مي کنند. ادامه دارد 👇👇👇👇👇