و
شانههای حتمی و غیر حتمی
در میان نشانههای ظهور،
شماری از آنها به روشنی به عنوان
«علائم حتمی ظهور» یاد شده است.
منظور از «نشانههای حتمی»
- در مقابل نشانههای غیرحتمی - آن است که پدیدار شدن آنها - بدون هیچ قید و شرطی - قطعی و الزامی خواهد بود؛
به گونهای که تا آنها واقع نگردد،
حضرت مهدی (ع) ظهور نخواهد کرد.
با این حال، حتمی و قطعی بودن وقوع این نشانهها، به این معنا نیست که پدید نیامدن آنها محال است؛
بلکه به حسب فراهم بودن شرایط و مقتضیات و نبودن بازدارندهها،
پدید آمدن آنها - اگر خداوند اراده کند - قطعی خواهد بود.
از روایات فراوانی که در میان آنها روایات صحیح هم وجود دارد،
حتمی بودن نشانههای پنجگانه ذیل استفاده میشود:
خروج سفیانی، قیام یمانی، صیحه آسمانی ، قتل نفس زکیه و خسف بیداء.
امام صادق (ع) میفرماید:
«پنج امر قبل از قیام قائم از نشانهها است:
صیحه آسمانی، خروج سفیانی، خسف در بیداء، خروج یمانی و قتل نفس زکیه»
در برابر نشانههای حتمی، نشانههای غیر حتمی قرار دارد؛
یعنی، مقید و مشروط به اموری است که در صورت تحقق آنها، به عنوان نشانه پدید میآید.
به عبارت دیگر نشانههای غیر حتمی شاید پدید آید و شاید پدید نیاید و امام زمان (ع) ظهور کند.
بعضی از نشانه هایی که به حتمی بودن آنها تصریح نشده، از این قرار است:
۱. مرگ و میرها
۲.زلزله ها
۳.جنگها و آشوبهای فراگیر
۴. خسوف و کسوف نابهنگام
۵. بارش بارانهای فراوان و...
@archive_mataleb_sokhanrani