✅ پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت 🔹 درباره تقوا (شماره 6) س: اگر تقوا عمل کردن به رساله و انجام واجبات و ترک محرمات است، اگر کسی مطمئن باشد که تمام وظائفش را انجام می دهد، پس خوف و رجاء چیست؟ این خوف برای چیست؟ ج: خوف یعنی انسان بترسد که به فرمان خدا عمل نکند. از این باید بترسی تا به جایی برسی که دیگر تا آخر عمر، مخالفت فرمان خدا را نمی کنی. آن وقت حق داری نترسی؛ اما هنوز به این نقطه نرسیده ای و هنوز عمرِآینده پیش نیامده تا آدم ببیند چند مرده حلاج است. بنابراین تا آدم به این نقطه ی نجات نرسیده و نفس اماره به سوء در او نفس مطمئنه نشده، باید بترسد؛ و الّا انسان چپ می کند و شیطان با او کار دارد. اما اگر نفس اماره به سوء، نفس مطمئنه شد، دیگر شیطان با انسان کاری ندارد. س: الان که وظیفه اش را انجام داده، باید با این چه کند؟ ج: الان انجام می دهد؛ ولی فرداست که انجام ندهد. دلش می خواهد. خیلی ها بودند که امروز نماز می خواندند؛ ولی فردا نمی خواندند. هنوز از مرز خطر عبور نکرده ایم. باید تقوا را آن قدر ادامه دهی که نفس اماره به سوء نداشته باشی و نفس تو نفس مطمئنه شود و در برابر فرمان خدا صد درصد عبد و مطیع باشی. آن وقت است که شیطان دیگر به سراغ تو نمی آید. تا به آنجا نرسیده ای، باید بترسی. اگر امروز نشد، فردا. اگر فردا نشد، پس فردا به سراغ انسان می آید. خیلی ها بودند که چهل ـ پنجاه سال به سراغش نیامدند؛ اما بعد آمدند و او به زمین خورد. س: تقوا یعنی انجام واجبات و ترک محرمات؛ پس آیا باید نسبت به مستحبات و مکروهات بی مبالات بود؟ یعنی مکروهات را انجام داد و مستحبات را ترک کرد؟ ج: «باید» در آن نیست. شما از آن «باید» درمی آورید. کی خدا گفته «باید»؟ خدا گفته: «باید تقوا را رعایت کنی.» نگفته: «باید مستحبات را انجام دهی یا باید ترک کنی.» اگر مستحبات را انجام دادی، ثواب می دهند و اگر انجام ندادی، عقابی در کار نیست. اما واجب و حرام را نه می شود ترک کرد و نه می شود آن را کاری کرد؛ لذا با تمام قوا اول باید این را از آب بیرون کشید و بعد ان شاء الله اگر انسان بر نفس اماره مسلط شد، بهترین فیوضات، زیر سر مستحبات است. س: نماز شب خواندن نشانه ی چیست؟ ج: انسان بعد از انجام واجب و ترک حرام حاضر می شود بار دیگری به نام نماز شب را به دوش بکشد. معلوم می شود مقام او کمی بالاتر است و ایمان او بیشتر است و الّا به همان دو اکتفا می کند و شب ها تا صبح می خوابد. این علامت آن است. هر چه بار خوب را بیشتر برداریم، نتیجه و عائدی آن بیشتر است. س: فرمودید: «کمی بیشتر از انجام واجب و ترک حرام»؛ حد آن چقدر است؟ ج: بسته به انتخاب خود انسان است. نفس اماره حاضر نیست که شما بار را زیاد سنگین کنی. اجازه نمی دهد. اگر خدا به انسان ایمان و تقوایی داد، تا توانست بار را کمی سنگین کند، همین مقدار غنیمت است. اگر روی این کار کرد، باز هم کمی بیشتر می شود. مثل آدم وزنه بردار است که کم کم بار وزنه را زیاد می کند. آدم می تواند کمی بردارد اما یک باره نمی شود. ✅ ادامه دارد ... 📚 منبع: آثار بندگی، آیت الله خوشوقت