آیه بامداد دوشنبه : . سوره جاثيه‏ : وَ لَقَدْ آتَيْنا بَنِي إِسْرائِيلَ الْكِتابَ وَ الْحُكْمَ وَ النُّبُوَّةَ وَ رَزَقْناهُمْ مِنَ الطَّيِّباتِ وَ فَضَّلْناهُمْ عَلَى الْعالَمِينَ «16» و همانا ما به بنى‏ اسرائيل كتاب (آسمانى تورات) و حكومت و نبوّت داديم و از (خوردنى‏ هاى) پاكيزه و دلپسند روزى كرديم و آنان را بر اهل زمانه برترى داديم. . نكته ‏ها: از آنجا كه‏ «رَزَقْناهُمْ» بعد از «آتَيْنا» آمده است مى‏ فهميم كه رزق دلپسند در كنار قانون و و حكومت الهى معنا دارد وگرنه درآمدهاى خارج از قانون الهى گرچه زياد باشد طيب نخواهد بود. بنى ‏اسرائيل نتوانستند الطاف الهى را كه در اين آيه از آنها سخن رفته، براى خود حفظ كنند و لذا عظمت و عزّت آنها به خاطر نافرمانى و خلافكارى به ذلّت و لعنت تبديل شد. «لُعِنَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ بَنِي إِسْرائِيلَ عَلى‏ لِسانِ داوُدَ» پيام‏ها: 1- برترى جامعه، وابسته به فرهنگ و اقتصاد برگرفته از الهى است. آتَيْنا ... الْكِتابَ‏ ... رَزَقْناهُمْ‏ ... فَضَّلْناهُمْ‏ 2- هر چه داريم از خداست، پس نبايد مغرور شويم. آتَيْنا ... رَزَقْناهُمْ‏ ... فَضَّلْناهُمْ‏ 3- نعمت‏هاى معنوى در اولويّت قرار دارند. در اين آيه كتاب، حكم و نبوّت قبل از رزق و روزى مطرح شده است. آتَيْنا ... رَزَقْناهُمْ‏ 4- دينى سابقه طولانى دارد. «الْكِتابَ وَ الْحُكْمَ وَ النُّبُوَّةَ» 5- فرهنگى كامل است كه قانونش الهى، رهبرش معصوم و قضاوت و حكومتش عادلانه باشد. «الْكِتابَ وَ الْحُكْمَ وَ النُّبُوَّةَ»