آیه بامداد دوشنبه :
#قرآن
.
سوره جاثيه : وَ لَقَدْ آتَيْنا بَنِي إِسْرائِيلَ الْكِتابَ وَ الْحُكْمَ وَ النُّبُوَّةَ
وَ رَزَقْناهُمْ مِنَ الطَّيِّباتِ
وَ فَضَّلْناهُمْ عَلَى الْعالَمِينَ «16»
و همانا ما به بنى اسرائيل كتاب (آسمانى تورات) و حكومت و نبوّت داديم
و از (خوردنى هاى) پاكيزه و دلپسند روزى كرديم
و آنان را بر اهل زمانه برترى داديم.
.
نكته ها:
از آنجا كه «رَزَقْناهُمْ» بعد از «آتَيْنا» آمده است مى فهميم كه رزق دلپسند در كنار قانون و
#رهبر و حكومت الهى معنا دارد
وگرنه درآمدهاى خارج از قانون الهى گرچه زياد باشد طيب نخواهد بود.
بنى اسرائيل نتوانستند الطاف الهى را كه در اين آيه از آنها سخن رفته، براى خود حفظ كنند
و لذا عظمت و عزّت آنها به خاطر نافرمانى و خلافكارى به ذلّت و لعنت تبديل شد.
«لُعِنَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ بَنِي إِسْرائِيلَ عَلى لِسانِ داوُدَ»
پيامها:
1- برترى جامعه، وابسته به فرهنگ و اقتصاد برگرفته از
#قانون الهى است. آتَيْنا ...
الْكِتابَ ... رَزَقْناهُمْ ... فَضَّلْناهُمْ
2- هر چه داريم از خداست، پس نبايد مغرور شويم.
آتَيْنا ... رَزَقْناهُمْ ... فَضَّلْناهُمْ
3- نعمتهاى معنوى در اولويّت قرار دارند. در اين آيه كتاب، حكم و نبوّت قبل از رزق و روزى مطرح شده است. آتَيْنا ... رَزَقْناهُمْ
4-
#حكومت دينى سابقه طولانى دارد. «الْكِتابَ وَ الْحُكْمَ وَ النُّبُوَّةَ»
5- فرهنگى كامل است كه قانونش الهى، رهبرش معصوم و قضاوت و حكومتش عادلانه باشد. «الْكِتابَ وَ الْحُكْمَ وَ النُّبُوَّةَ»