💢 دارالتبلیغ در جهت سکولاریزه کردن حوزه حرکت می‌کرد 🔺 اندیشه اصلاح‌گری و روشنفکری که با انتشار مجله مکتب اسلام ظهور و بروز پیدا کرد، همین خط فکری بعدا منجر به پیدایش موسسسه دارالتبلیغ شد، در همین زمینه مرحوم منتظری درباره شریعتمداری می‌گوید: «آقای شریعتمداری یک سنخ کارهای روشنفکری داشتند، ذاتاً اصلاح طلب بودند.» 🔺 در واپسین دهه‌های رژیم طاغوت مؤسساتی جهت اصلاح در حوزه و نوگرایی قدم برداشتند که مخالفتی از سوی علما و بزرگان حوزه با آن نشد؛ اما دارالتبلیغ علاوه بر ایجاد اصلاح و نماد تیپ روشنفکری، جهت سکولاریزه کردن حوزه حرکت می‌کرد که همین امر مخالفت‌های بزرگان و اعاظم را دربرداشت. 🔺 پسر مرحوم شریعتمداری که در تدوین اساسنامه دارالتبلیغ نقش بسزایی داشت و در پرونده وی نیز مدیریت مؤسسه و اموال و متعلقات آن به چشم می‌خورد، نمونه‌ای از این رویکرد سکولاری است. او در مقاله‌ای با عنوان «ادعانامه‌ای برای دادرسی در وجدان‌های آگاه و بیدار» به صراحت حضور دین و روحانیت در سیاست را اشتباه راهبردی می‌خواند و می‌نویسد: «آیا امروز بر همگان آشکار نگردیده که روحانیت شیعه چقدر از لحاظ اخلاقی و فرهنگی از قافله تمدن عقب است و چقدر افتادن قدرت سیاسی بدست آنان کار اشتباهی بوده و مملکت را به‌ این روز انداخته است؟» 🔺 دارالتبلیغ علاوه بر کار فکری فرهنگی، به اقدام سیاسی نیز روی آورد که تأسیس حزب خلق مسلمان توسط رئیس مؤسسه دارالتبلیغ، مرحوم شریعتمداری، و شرکت در کودتای نوژه را می‌توان نمونه‌ای از فعالیت‌های آنان برشمرد. 🔺 به هر حال سیر فکری مرحوم شریعتمداری قبل و بعد از انقلاب اسلامی تفاوتی نداشت و فقط روش ایشان متفاوت بوده است. شیوه‌ای که ایشان قبل از انقلاب در پیش گرفته بود، انحراف و انصراف حوزه از مسیر مبارزه با سلطنت طاغوتی با تأسیس دارالتبلیغ بود که به فرمایش رهبر معظم انقلاب حکم ترمز برای جوانان انقلابی را ایفا میکرد و پس از انقلاب و به فاصله کمتر از یک ماه در اسفند ۵۷ با راه اندازی حزب خلق مسلمان در حرکتی سیاسی به مقابله مستقیم با نظام اسلامی برخاست. متن کامل یادداشت حجت الاسلام فلاحی را می توانید از لینک زیر مشاهده کنید: 👇 🌐 yon.ir/KDQcj 🆔 @asbaat_ir