🚩 تفاوت اصولیها با اخباریها در حوزه
#فقه_سیاسی/ بخش نخست
🔺 یکی از مسائل مهم دوره صفویه، بحث اصولیگری و اخباریگری است. در این دوران، پس از استقرار مذهب تشیع در ایران، مسائل مهمی اتفاق افتاد که پیآمدهای سیاسی خاصی داشت، از جمله میتوان به مبانی اخباریها و اصولیون و تعارض آنها را مطرح کرد. كه در ذيل به برخی از تفاوتها در حوزه فقه سياسی اشاره میشود.
1️⃣ از دیدگاه اصولیون ادله یا منابع به چهار دسته تقسیم می شوند: کتاب، سنت، اجماع و عقل اما اخباریون، که طیف گستردهای از افراد افراطی و غیرافراطی را در خود جای دادهاند، در خصوص منابع، دیدگاههای مختلفی ارائه کردهاند.
🔸 اخباریون افراطی، حدیث را تنها منبع معتبر میشناسند، زیرا در دیدگاه اینها، فقط معصومین علیهم السلام مخاطب قرآن میباشند و غیر معصوم نمیتواند از این کتاب الهی استفاده کند؛ پس کتاب نمیتواند برای ما حجت باشد. و باید به احادیث ائمه مراجعه کنیم.
🔸 آنها اجماع را هم معتبر نمیدانند، زیرا آن هم به معصوم مربوط است. به نظر این گروه، عقل نیز معتبر نیست، چرا که عقل نمیتواند در خصوص آیات و احادیث اظهار نظر کند.
🔸 در این خصوص میتوانیم طیفی را در نظر بگیریم که در یک طرف آن اصولیها و در طرف دیگرش اخباریها قرار میگیرند؛ به گونهای که هر چه به وسط این طیف نزدیکتر شویم، اعتدال بیشتر میشود؛ به عبارت دیگر، در بین اصولیها و اخباریها، افراط و تفریط به چشم میخورد.
2️⃣ تفاوت دیگر اخباریها با اصولیها، مربوط به نوع تقسیم جامعه است: اخباریها مردم را به دو بخش «محدِّث» و «مستمع» تقسیم میکنند.
🔸 صنف محدث کسانی هستند که با احادیث ائمه آشنا بوده، آنها را برای مردم میخوانند؛ در حالی که صنف مستمع، به تکالیفی که محدثین بیان کردهاند، عمل مینمایند. در مقابل، اصولیها جامعه را به دو بخش مقلَّد (مجتهد) و مقلِّد (پیرو) تقسیم می کنند.
#اخباری_گری
#اصوليون
#اهل_حديث
برای مطالعه بيشتر میتوانيد به لينك زير مراجعه كنيد: 👇
🌐
https://www.asbaat.ir/?p=3727
🆔
@asbaat_ir