🔸اقتصاد، جهش تولید و مزیت رقابتی 🔹جهش تولید، یک تفاوت بزرگ در پلن اقتصادی کشور را لازم دارد و با حرکت های معمولی و روزمره و شناخته شده، ره به جایی نخواهد برد. 🔹آنچه که در بیان استراتژیک لازم به توجه و تذکر می باشد، تدوین و طراحی مدل هایی با مزیت رقابتی برای پیشرفت است. 🔹مزیت رقابتی در بیان ساده یعنی فعالیت هایی که منحصر به فرد بوده و خلاقانه و شجاعانه و بومی طراحی شده باشد و در قیاس با طرح های مشابه رقبا، تفاوت را رقم بزند. 🔹شما باید در سطح کلان، یک بار تکلیف خودتان را مشخص کنید که محور اصلی رقابت شما چیست و نسبت به رقیبان‌تان چه مزیتی دارید. 🔹از نظر پورتر، مزیت رقابتی به معنای ویژگی یا ویژگی هایی است که باعث می‌شود یک مرکز اقتصادی بتواند بهتر از رقیبانش عمل کند (Outperforming Competitors). 🔹انتظار بالاتر، اقدامات قوی تر و سریع تر را طلب می کند. ظاهرا باید متفاوت تر از قبل عمل کنیم. در سطح مسئولین، مدیران طراح و مولد و باجَنَم(نه دولتمرد ضعیف و غربزده) می طلبد. در سطح عمومی، مردمی باهوش و حامی در مصرف لازم دارد. 🔹در سطح رسانه نیز، تعهدی آرامش بخش و امیدوارکننده و محرک به سمت کنشگری مثبت(نه یک سلبریتی غرغرو و برج آج نشین) را نیاز دارد که هر طرح ملی بدون پیوست رسانه ای قوی و همسو و هوشمندانه، محکوم به شکست است. 🔹پس مثلث مدیر باعرضه در طراحی و تولید، مردم باهوش و حامی در مصرف، رسانه ای الهام بخش و همراه در تمامی مراحل چرخه تولید تا مصرف، عوامل اصلی تحقق آرمان پیشرفت و ثبات اقتصادی کشور است. 📝علیرضا محمدلو 🌐 vasael.ir/0004DK 🆔 @vasael_ir @andisheengelabi