❇ تفســــــیر *
خداوند هم این خواسته او را پذیرفت و فرمود: مسلماً تو از مهلت یافتگانى (قالَ فَإِنَّکَ مِنَ الْمُنْظَرِینَ).
🌼🌼🌼🌼
ولى نه تا روز مبعوث شدن خلایق در رستاخیز چنانکه خواسته اى، بلکه تا وقت و زمان معینى (إِلى یَوْمِ الْوَقْتِ الْمَعْلُومِ).
در این که منظور از یَوْمِ الْوَقْتِ الْمَعْلُومِ، چه روزى است، مفسران احتمالات متعددى داده اند:
بعضى گفته اند: منظور پایان این جهان و بر چیده شدن دوران تکلیف است، چرا که بعد از آن، طبق ظاهر آیات قرآن، همه جهانیان از بین مى روند و تنها ذات پاک خداوند باقى مى ماند، بنابراین، تنها به مقدارى از درخواست ابلیس موافقت شد.
بعضى دیگر احتمال داده اند: منظور از وقت معلوم زمان معینى است که تنها خدا مى داند و جز او هیچ کس از آن آگاه نیست، چرا که اگر آن وقت را آشکار مى ساخت ابلیس تشویق به گناه و سرکشى بیشتر شده بود. ظاهر آیات فوق این است که به طور کامل با درخواست او موافقت نشده و تنها تا یَوْمِ الْوَقْتِ الْمَعْلُومِ موافقت شده است.
و به هر حال، تفسیر اول با روح و ظاهر آیه موافقتر است، و در بعضى از روایات که از امام صادق(علیه السلام) نقل شده نیز به این معنى تصریح گردیده است.
(تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۳۷ و ۳۸ سوره مبارکه حجر)
@ayehsobh