🖊🖍🖌معنای رفع قلم در روایت ۹ربیع
📝با توجه به دو مقدمه ای که در بالا ذکر شد، به بیان احتمالات رفع قلم (برداشته شدن قلم گناهان) می پردازیم:
1️⃣احتمال اول: مراد برداشته شدن موقت قلم گناهان، به مدت سه روز است. یعنی ظرف سه روز اگر گناهی از بندگان سر زد، به لطف و مرحمت الهی، نوشته شدن آن به بعد موکول می شود؛ که اگر بنده توبه کرد، اصلا نوشته نمی شود؛ ولی اگر توبه نکرد بعد از گذشت این سه روزِ با فضیلت ، در پرونده اعمال او ثبت می شود. مثل همین مطلب در روایات برای مطلق گناهان وارد شده است که "تا هفت ساعت بر شخص گنهکار نمی نویسند ، پس اگر هفت ساعت بگذرد و شخص توبه نکند، در آن وقت می نویسند"(ر.ک:وسائل الشیعة). یعنی در این سه روز، رفع قلم از 7 ساعت،به خاطر کرامت این سه روز، به 72 ساعت افزایش میابد.
📚برخی از کسانی که این احتمال را مطرح کرده اند:
✍️آیت الله مظاهری (نقل شده از سایت ایشان: پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مظاهری 13/4/1392)
✍️شیخ محمدعلی بن وحید بهبهانی (در کتاب مقامع الفضل / ج2 / ص187)
✍️شیخ اشکان نوروزی (پاسخ به مهدی مسائلی پیرامون روایت نهم ربیع الاول / ص9 الی 11)
✍️سید علی حسینی خراسانی (نهم ربیع فضیلت ها شرافت ها / ص62 ، البته با بیان مناقشه در نوشته شدن حتمی ، بعد از گذشت سه روز)
2️⃣احتمال دوم: مراد گذشت خداوند از لغزش ها و خطا های بندگان در این سه روز است؛ نه اینکه عمدا آلوده به گناه شوند.
📚برخی از کسانی که این احتمال را مطرح کرده اند:
✍️آیت الله مکارم (استفتائات جدید / ج3 / ص158؛ الفتاوی الجدیدة / ج3 / ص137)
✍️ظاهر شیخ مرتضی انصاری (ر.ک: مطارح الانظار ؛ همچنین برداشت ابوالحسین خوئینی از کلام شیخ و توضیحات ایشان را ملاحظه کنید در الفصل الخطاب فی تاریخ قتل ابن الخطاب ص63 الی 78)
✍️محقق کتاب عقد الدرر ، یعنی سید محمود غُریفی (عقد الدرر فی ادخال السرور علی بنت سید الشر / ص40 و41 / حاشیه 21)
✍️سید ابومحمد (تولی و تبری دو بال برای پرواز / ص288)
✍️سید علی حسینی خراسانی (نهم ربیع فضیلت ها شرافت ها / ص62 ، به عنوان یک احتمال که البته احتمال اول، نزد مصنف، از آن قوی تر ست)
3️⃣احتمال سوم: مراد گذشت خداوند از گناهان صغیره است به شرطی که بر آن اصرار نداشته باشد و مرتکب گناهان کبیره نیز نگردد.
📚برخی از کسانی که این احتمال را ذکر کرده اند:
✍️محقق کتاب مقامع الفضل (حاشیه کتاب مقامع الفضل / ج2 / ص184 ؛ که با توجه به حدیثی از امام رضا علیه السلام که در مورد عید غدیر نقل شده، این احتمال را بیان کرده است)
4️⃣احتمال چهارم: مراد اظهار کمال اهتمام به شرافت و احترام این عید است؛ بدین صورت که مؤمنان باید لا اقل تا سه روز به شکرانه این عید بزرگ مشغول ذکر و طاعت و عبادات گردند، و به این وسیله گناهی، چه کبیره چه صغیره، از ایشان سر نزند. پس برای شیعیان گناهی در این ایام ننویسند، زیرا از ایشان گناهی سر نمی زند.
📚کسی که این احتمال را ذکر کرده است:
✍️شیخ محمدعلی نجل وحید بهبهانی رحمهما الله (مقامع الفضل که این احتمال را به عنوان اولین احتمال ذکر کرده است)
5️⃣احتمال پنجم: مراد، به قرینه مناسبت حکم و موضوع، گذشتن خداوند از گناهانیست که به قدح در دشمنان خداوند می انجامد، و موجب سرور مؤمنان می گردد ؛ همچون گفتن لغویات یا مطالبی که واقعیت ندارند ولی موجب شادی به جهت ابراز برائت از دشمنان خدا ، می شوند؛ نه اینکه مراد جواز گناهانی باشد که قلب نازنین حضرت زهراء سلام الله علیها را محزون گرداند.
📚کسی که این احتمال را مطرح کرده است:
✍️شیخ ابوالحسین خوئینی (الفصل الخطاب فی تأریخ قتل ابن الخطاب / ص78)
#رفع_قلم #9ربیع #ربیعالاول #احمد_بن_اسحاق #روایت #عمرکشون #لعنت_به_عمر #لعنت_به_روحش #ببین #انصافا_ببین #خدا_لعنتش_کنه