✍اف ای تی اف، امر جامع و مریض دلان سیاسی 🔰لوایح مهمی همچون FATF، که اجرای آن با سرنوشت کشور و مردم گره خورده است، مصداق بارز همان «امر جامع»ی هستند که خداوند به مؤمنین دستور داده است که باید در آن از ولیّ خدا «اذن» بگیرند؛ وگرنه از دایره ایمان خارجند: 🔸«إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَإِذَا كَانُوا مَعَهُ عَلَى أَمْرٍ جَامِعٍ لَمْ يَذْهَبُوا حَتَّى يَسْتَأْذِنُوهُ؛ جز اين نيست كه مؤمنان كسانى اند كه به خدا و پيامبرش گرويده اند و هنگامى كه در امر جامعی همراه او باشند، تا از وی کسب اجازه نکنند، نمی روند.» (نور: 62) 🔰رهبر انقلاب در دیدار خرداد ماه با نمایندگان مجلس در سخنانی که به صراحت عدم رضایتشان را از تصویب لوایح دست ساز دشمن در مجلس، و بطور خاص لوایحی همچون FATF، اعلام نمودند: 🔸«بنده در مورد همین چیزهایی که اخیراً در مجلس مطرح شد در این چند ماه اخیر، گفتم مجلس مستقلّاً خودش قانون بگذراند. فرض کنیم موضوع مبارزه‌ی با تروریسم یا با پولشویی است؛ خیلی خب بنشینند یک قانون بگذرانند. هیچ لزومی ندارد که ما برویم چیزهایی را که نمی دانیم ته آن چیست یا حتّی می دانیم که مشکلاتی هم دارد، به‌خاطر آن جهاتِ مثبت و جنبه‌های مثبت، قبول بکنیم.» (30/3/97) حال، سوال این است که چرا با وجود اظهار نظر صریح و علنی رهبر انقلاب، برخی مسئولین باز هم از ایشان در این زمینه نظرخواهی کردند؟ آیا در سخنان رهبر انقلاب ابهامی وجود داشت که نیاز به نظرخواهی مجدد باشد؟ آیا این رفتار، دلیلی جز تحت فشار قرار دادن ایشان و تلاش برای تغییر نظر ایشان می تواند داشته باشد؟ هرچند برخلاف آنچه که القاء شد، دیدگاه رهبر انقلاب در این زمینه تغییری نکرد و ایشان صرفاً با «بررسی» این لایحه در مجلس موافقت نمودند نه با محتوای آن، اما اصل بروز چنین رفتارهایی نسبت به ولیّ از سوی برخی مسئولین، باید از جنبه روان شناسی سیاسی مورد تأمّل و مداقّه قرار گیرد. 🔰این نوع رفتار برای نگارنده یادآور آیاتی از قرآن کریم است. زمانیکه پیامبر اکرم(ص) به مسلمانان دستور آمادگی برای شرکت در جنگ تبوک داده بودند، عده ای از منافقان و مریض دلان سیاسی، با وجود دستور صریح و علنی پیامبر(ص)، نزد ایشان آمدند و با بیان بهانه های واهی، ایشان را تحت فشار گذارده و از ایشان خواستند تا با عدم حضور آنان در جنگ موافقت نمایند. آنان در واقع قصد داشتند تا تخلّف خود از دستور صریح پیامبر(ص) را «قانونی» نموده و از انتقادات دیگران علیه خود بکاهند. قرآن کریم درباره این افراد می فرماید: 🔸«لَا يَسْتَأْذِنُكَ الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ أَنْ يُجَاهِدُوا بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ وَاللَّهُ عَلِيمٌ بِالْمُتَّقِينَ * إِنَّمَا يَسْتَأْذِنُكَ الَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَارْتَابَتْ قُلُوبُهُمْ فَهُمْ فِي رَيْبِهِمْ يَتَرَدَّدُونَ؛ كسانى كه به خدا و روز بازپسين ايمان دارند در جهاد با مال و جانشان از تو عذر و اجازه نمى خواهند و خدا به [حال] تقواپيشگان داناست * تنها كسانى (برای تخلّف از دستور جهاد) از تو اجازه مى خواهند كه به خدا و روز بازپسين ايمان ندارند و دلهايشان به شك افتاده و در شك خود سرگردانند.» (توبه: 45-44) جدیدترین تحلیل های قرآنی_روایی از موضوعات سیاسی_فرهنگی را در کانال «بصائر» دنبال کنید: 👇 @basaer_fi🔸🔸