💠🔹🔸🔹🔸🔹🔸..ا﷽ا..🔸🔹🔸🔹🔸🔹💠 قسمت_سی_و_یکم «صَفْوَةَ الْمُرْسَلِینَ» «سلام بر شما ای برگزیده‎‌ی رسولان» سلام بر شما ای برگزیده‌ی رسولان و ای برترین برگزیدگان برگزیده‌ی خدا، رحمت و بركات خداوند بر شما باد. «صَفْوَة» به معنای حاصل تصفیه، خلاصه‌ی‌ هر چیز، برگزیده و خالص است. در فراز قبل حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین «سُلَالَةَ النَّبِیین» نامیده شدند و در این قسمت به آنها «صَفْوَةَ الْمُرْسَلِین» می‌گوییم. قبل از آنكه به این فراز توجه كنیم باید تفاوت میان«صَفْوَة» و «سُلَالَة» را بررسی كنیم. تفاوت میان سُلَالَة و صَفْوَة «سُلَالَة» آن است كه چیزی برای بار اول از چیز دیگر جدا می‌شود، اما اگر از «سُلَالَة» چیزی را مجدداً جدا كنیم به آن «صَفْوَة» می‌گویند. پس به اعتبار آنكه آن عصاره‌ی بدست آمده از هر ناپاكی مبرّا و خالص می‌باشد «صَفْوَة» نام می‌گیرد. مثلاً وقتی پرتقال از پوست جدا می‌شود سلاله است و چون بر اثر فشردن، آب از پرتقال جدا شود صفوه نام دارد. حضرات معصومین عصاره‌ی گل وجودی انبیاء و رسولان الهی هستند.آنها به عبارتی عطر و ثمره انبیاء الهی‌اند، از این رو همه‌ی عالم معطر به عطر وجود ائمه‌ی اطهار علیهم‌السلام است. بررسی «صَفْوَةَ الْمُرْسَلِینَ» در زیارت وارث اگر این فراز را در زیارت وارث بررسی كنیم شایسته است چنین بگوئیم: در زیارت وارث می‌خوانیم: السَّلَامُ عَلَیكَ یا وَارِثَ آدَمَ صَفْوَةِ اللَّهِ السَّلَامُ عَلَیكَ … هریك از انبیاء و مرسلین از نوح، آدم و ابراهیم… تا پیامبر سلام الله علیه برای هدایت بشر تلاش كرده‌اند و حضرات معصومین عصاره‌ی تلاش آنها را به یكباره در هر خواهان كمالی به نمایش می‌گذارند و این تغییر آنی و لحظه‌ای بشر نشانگر صَفْوَة بودن حضرات معصومین است، زیرا شدت تأثیرگذاری از اصل و سلاله بیشتر است. تمام عالم، آیه و نشانه ای از وجود معصوم در جلد ۲۵ بحار الانوار ص ۲۲ در روایتی كه از قول جابربن عبدالله انصاری نقل شده آمده است: «قُلْتُ لِرَسُولِ اللَّهِ ص أَوَّلُ‏ شَيْ‏ءٍ خَلَقَ اللَّهُ تَعَالَى مَا هُوَ فَقَالَ نُورُ نَبِيِّكَ يَا جَابِرُ خَلَقَهُ اللَّهُ ثُمَّ خَلَقَ مِنْهُ كُلَّ خَيْرٍ ثُمَّ أَقَامَهُ بَيْنَ يَدَيْهِ فِي مَقَامِ الْقُرْبِ مَا شَاءَ اللَّهُ ثُمَّ جَعَلَهُ أَقْسَاماً فَخَلَقَ الْعَرْشَ مِنْ قِسْمٍ وَ الْكُرْسِيَّ مِنْ قِسْمٍ وَ حَمَلَةَ الْعَرْشِ وَ خَزَنَةَ الْكُرْسِيِّ مِنْ قِسْمٍ وَ أَقَامَ الْقِسْمَ الرَّابِعَ فِي مَقَامِ الْحُبِّ مَا شَاءَ اللَّهُ ثُمَّ جَعَلَهُ أَقْسَاماً فَخَلَقَ الْقَلَمَ مِنْ قِسْمٍ وَ اللَّوْحَ مِنْ قِسْمٍ وَ الْجَنَّةَ مِنْ قِسْمٍ وَ أَقَامَ الْقِسْمَ الرَّابِعَ فِي مَقَامِ الْخَوْفِ مَا شَاءَ اللَّهُ ثُمَّ جَعَلَهُ أَجْزَاءً فَخَلَقَ الْمَلَائِكَةَ مِنْ جُزْءٍ وَ الشَّمْسَ مِنْ جُزْءٍ وَ الْقَمَرَ وَ الْكَوَاكِبَ مِنْ جُزْءٍ » «جابر می‌گوید روزی به پیامبر سلام الله علیه عرض كردم: اولین كسی را كه خدا خلق كرد كیست؟ پیامبر سلام الله علیه فرمودند: خداوند نور نبی تو را خلق كرد، سپس از آن نور هر چیزی را خلق نمود، سپس آن نور را در مقام قرب در مقابل خویش قرار داد تا هرزمانی كه اراده كند آن نور را تقسیم كند. از یك قسمت عرش و از دیگرى كرسى و حاملین عرش و نگهبانان كرسى را از یك قسمت دیگر. قسمت چهارم را در مقام حبّ‌ قرار داد تا موقعى كه خواست آنگاه بچند قسم تقسیم نمود. از یك قسمت قلم و از قسمت دیگر لوح و از قسمت دیگر بهشت را آفرید. قسمت چهارم را در مقام خوف نگه داشت تا زمانى كه میخواست سپس بچند قسم تقسیم نمود. ملائكه را از یك قسمت و خورشید از قسمت دیگر و ماه و ستارگان را آفرید.» با توجه به این حدیث خداوند سبحان همه چیز را از یك تكه نور آفرید و هر چه در عالم موجود است از تشعشع همین نور قرارداد و این نور همان وجود مبارك پیامبر سلام الله علیه و حضرات معصومین است. با این توضیح همه‌ی عالم عیال پیامبر سلام الله علیه هستند و همه‌ی عالم آیه و نشانه‌ای از وجود پیامبر و ائمه اطهارند. به استناد این سخن معصوم كه : «خُلِقَ شِیعَتُنَا مِنْ شُعَاعِ نُورِنَا»[۱] «شیعیان ما از شعاع نور ما آفریده شده‌اند» در یك جمله باید بگوئیم حضرات معصومین، «صَفْوَة مرسلین» هستند زیرا همگی نور واحدند. ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 💠 عضویت در کانال👇 ┏━⊰✾✿✾⊱━━━━━━━─━━┓ https://eitaa.com/joinchat/3425632329C51b55e51f7 ┗━━━━━━━─━━⊰✾✿✾⊱━┛ http://eitaa.com/basershiea