بسم الله الرحمن الرحیمپژوهشی در دانش پزشکی پیامبر برگزیده ی اسلام صلی الله علیه و آلهعوامل بیماریها(جلد اول) ⚠️خلاصه ای از مباحث 📌 سیاست اعتراف پیامبر اکرم ﷺدر کنار تشویق به درمان و به کار بردن دارو،از وجود انواع طب موجود نگهداری کرد و کوشید که مردم را به هر شکلی به مراجعه به نظام های طبی رایج و سایر باورهایشان اعتراف کنند و آنها را بپذیرند خواه طب عربی، خواه طب یونانی و طب یهودی و مسیحی یا طب هند و چین. با وجود این، پیامبر اکرم سیاست اصلاح و رهنمونی به درمان برتر و بازداشتن از دوای ناپاک یا آنچه را که در واقع دوا نیست یا آنچه را که زیانش بیشتر از سودش میباشد را پیش رو گرفت. پیامبر ﷺ می دانست که او تا همیشه زنده نمی ماند، در حالی که نیاز به درمان همیشگی است و به مکان و زمانی خاص منحصر نمی شود. از این رو، فرمان درمان و مراجعه به طبیبان را صادر کرد و کوشید که پایه و اساس طبی مسلمانان را تقویت کند و این کار را با طرح این شعار انجام داد:«لکل دائ دوائ»؛ «هر دردی درمانی دارد». 1⃣یک بار یکی از یارانش داغ می کرد، در حالی که حضرت بالای سرش ایستاده بود و با سکوت خویش این عمل را تایید می نمود. هر چند که از سوی دیگر، روایت شده است که آن حضرت از داغ کردن نفرت داشت و از آن نهی کرد. این روش، استقلال وجود طب عربی را حفظ می کرد . این سخن را روایتی که قبلاً بیان شد، تایید می‌کند:«طلسمی که با آن تعویض نماییم و دوایی که با آن درمان کنیم». 2⃣روایت شده است که گروهی از انصار نزد پیامبرﷺعرضه داشتند: ای رسول خدا، ما همسایه ای داریم که ازشکم خویش شکایت دارد. آیا به ما اجازه می دهی که او را درمان کنیم؟ حضرت فرمود:«با چه چیزی را درمان می کنید؟» آنان گفتند: یک یهودی در اینجا هست که این بیماری را درمان میکند. فرمود:«با چه چیزی؟» گفتند: شکم را پاره میکند و چیزی را از آن بیرون می آورد. اما رسول خداﷺ از این کار ابراز ناخشنودی کرد. آنان بار دوم یا سوم نزد او آمدند. حضرت فرمود:«آنچه می خواهید انجام دهید». بنابراین، آنان یهودی را فرا خواندند و او شکم آن بیمار را پاره کرد و آب گل آلودی را از شکم او بیرون کشید و سپس شکم او را شست و آن را دوخت و آن بیمار بهبود یافت. پیامبر ﷺبه مردم خبر داد و گفت:« آن کس که دردها را آفرید، برای آنها دواهایی قرار داد و بهترین دواه حجامت، خون گرفتن و سیاهدانه است». آن حضرت عملیات جراحی را درست می دانست لیکن آن را بهترین راه برای درمان نمی دانست بلکه راه بهتر از عمل جراحی نیز وجود دارد و به همین دلیل فرمود:« بهترین دوا حجامت و خون گرفتن و سیاه دانه است.» این سخن بدان معناست که عمل جراحی کار درستی است لیکن راه بهتر از آن نیز وجود دارد و این کار جز سیاست های اصلاحات است. 1⃣طب الائمه، ص۵۳؛ بحارالنوار، ج۵۹،ص۶۴ 2⃣دعائم الاسلام، ج۲،ص۱۴۴،ح۵۰۰؛ بحارالانوار، ج۵۹،ص ۷۳،ح۳۰ بـه ســوی سـلامـــ🍏ـــت @behsooyesalamat