☫﷽☫
ملکَت (مُلک تو) باعالَمِ مُلک، و خیالَت با عالَمِ مِثال، و عقلَت با عالَمِ عقول قابلِ حَشر (است) با همهای و دارای سرمایهی کسبِ همه.
صادق آل محمد(ص) فرمود:
إِنَّ اللهَ عَزَّوَجَلَّ خَلَقَ مُلكَهُ عَلی مِثالِ مَلَكُوتَهُ وَ أَسَّسَ مَلَكُوتَهُ عَلی مِثالِ جَبَرُوتِه، ليَستدلّ بمُلكِهِ عَلی مَلَكوتِه و بِمَلَكوتِه عَلی جَبَروتِه
درُست بخوان، و دُرست بدان (
#نکته ۳۴۶)
در صحُف اهلِ ولایت، تارةً (یک دفعه، یک مرتبه) ولی را در مقامِ محبوبی دانستهاند و تارةً در مقامِ مُحِبّی؛
ولیِّ محبوبی؛ ولایت او کَسبی نیست، و صاحبِ نَفْسِ مُکتَفیّه است. و ولایتِ او ازلیّهی ذاتیّهی وَهَبیّه است.
چنانکه سیّد اوصیاء فرموده است: "کُنتُ وَلَیاً وَ آدمَ بَینَ الْماءَ وَ الطّین
اما، ولیِّ مُحِبّی ، ولایتِ او، کَسبی است. باید اِتّصاف به صفات الله و تَخَلُّقِ به اخلاق الله را کسب کند تا ولی شود. (
#نکته۳۴۷)
کیاکوشیار، رسالهای در حرکتِ پرگار دارد. رسمِ وی این بود که در حالتِ اِعتدالِ مِزاج ، چیز مینوشت.
و پیش از شروع به نوشتن، چندین قلم میتراشید و آماده میکرد که در اثناء، اگر یکی از آنها نقصی پیدا کرد، با دیگری بنوبسد.
هیچگاه با قلمِ شکسته نمینوشت و در حالِ خستگی و عدمِ اعتدال، دست به قلم نمیکرد.
که در حالِ اعتدال و طهارت، و رفع مانع، انسان بهتر از عالَمِ اِله قبولِ حقایق میکند و به لباسِ بهتر درمیآورد. و قلمِ شکسته را در اِعوجاج و انحرافِ مطالب، اثر است. (
#نکته ۳۴۸)
هیچ اهل دنیایی نیامده که اهل دنیای پیش از خود را تکذیب نکند: "كُلَّمَا دَخَلَتْ أُمَّةٌ لَعَنَتْ أُخْتَها" (اعراف/۳۹)
و هیچ اهلُ اللّهی نیامد که اهلُ اللهِ پیش از خود را تصدیق نکند.
"إِنِّي رَسُولُ الله إِلَيْكُمْ مُصَدِّقًا لِمَا بَيْنَ يَدَیَّ مِنَ التَّوْرَاةِ" (صف/۷) (
#نکته ۳۴۹)
📘 منبع: هزار و یک نکته، صفحه ۱۷۹
عـــــلامه ذوفنـــون
ســــالک توحیــــدی
عــــــالـــم ربــــّـانی
نــــــــــــادرۀ دوران
حـضــرت آیــتالله
حســـن زاده آمــلی
رفـــع الله درجـاته
#علامه_حسن_زاده_آملی
#آیت_الله_حسن_زاده_آملی
#علما #عرفا #ایرا #اهلم #قم
#سیروسلوک
#الهی_نامه
#معرفت_النفس
🌴گوهر معرفت 🌴