☫﷽☫ ملکَت (مُلک تو) باعالَمِ مُلک، و خیالَت با عالَمِ مِثال، و عقلَت با عالَمِ عقول قابلِ حَشر (است) با همه‌‌ای و دارای سرمایه‌‌ی کسبِ همه‌‌. صادق آل محمد(ص) فرمود: إِنَّ اللهَ عَزَّوَجَلَّ خَلَقَ مُلكَهُ عَلی مِثالِ مَلَكُوتَهُ وَ أَسَّسَ مَلَكُوتَهُ عَلی مِثالِ جَبَرُوتِه، ليَستدلّ بمُلكِهِ عَلی مَلَكوتِه و بِمَلَكوتِه عَلی جَبَروتِه درُست بخوان، و دُرست بدان ( ۳۴۶) در صحُف اهلِ ولایت، تارةً (یک دفعه، یک مرتبه) ولی را در مقامِ محبوبی دانسته‌‌اند و تارةً در مقامِ مُحِبّی؛ ولیِّ محبوبی؛ ولایت او کَسبی نیست، و صاحبِ نَفْسِ مُکتَفیّه است. و ولایتِ او ازلیّه‌‌ی ذاتیّه‌‌ی وَهَبیّه است. چنان‌که سیّد اوصیاء فرموده است: "کُنتُ وَلَیاً وَ آدمَ بَینَ الْماءَ وَ الطّین اما، ولیِّ مُحِبّی ، ولایتِ او، کَسبی است. باید اِتّصاف به صفات الله و تَخَلُّقِ به اخلاق الله را کسب کند تا ولی شود. () کیاکوشیار، رساله‌‌ای در حرکتِ پرگار دارد. رسمِ وی این بود که در حالتِ اِعتدالِ مِزاج ، چیز می‌‌نوشت. و پیش از شروع به نوشتن، چندین قلم می‌‌تراشید و آماده می‌‌کرد که در اثناء، اگر یکی از آنها نقصی پیدا کرد، با دیگری بنوبسد. هیچگاه با قلمِ شکسته نمی‌‌نوشت و در حالِ خستگی و عدمِ اعتدال، دست به قلم نمی‌‌کرد. که در حالِ اعتدال و طهارت، و رفع مانع، انسان بهتر از عالَمِ اِله قبولِ حقایق می‌‌کند و به لباسِ بهتر درمی‌‌آورد. و قلمِ شکسته را در اِعوجاج و انحرافِ مطالب، اثر است. ( ۳۴۸) هیچ اهل دنیایی نیامده که اهل دنیای پیش از خود را تکذیب نکند: "كُلَّمَا دَخَلَتْ أُمَّةٌ لَعَنَتْ أُخْتَها" (اعراف/۳۹) و هیچ اهلُ اللّهی نیامد که اهلُ اللهِ پیش از خود را تصدیق نکند. "إِنِّي رَسُولُ الله إِلَيْكُمْ مُصَدِّقًا لِمَا بَيْنَ يَدَیَّ مِنَ التَّوْرَاةِ" (صف/۷) ( ۳۴۹) 📘 منبع: هزار و یک نکته، صفحه ۱۷۹ ع‍ـــــلامه ذوفن‍ـــون ســــالک توحی‍ــــدی عــــــال‍ـــم رب‍ــــّـانی ن‍ــــــــــــادرۀ دوران حـضــرت آیــت‌الله حســـن زاده آمــلی رفـــع الله درجـاته 🌴گوهر معرفت 🌴