۱۳۰) اَينَ الْمُعَدُّ لِقَطْعِ دابِرِ الظَّلَمَةِ؟ ۱۳۰)كجاست او كه آماده بر كندن ريشه ظالمان است؟  💢 "دابر" به معناي ريشه و اصل است و ريشه كن شدن ظلم در دوران آن حضرت به قدری وسيع و همه جانبه ‏مي‏ باشد كه بر اساس روايات، گوسفند از گرگ و گاو از شير و انسان از مار گزنده در امان است؛ 〽️ البته احتمال دارد مراد از گوسفند و گرگ و مانند اين‏ها كنايه از انسان‏ هاي گرگ صفت باشد؛ يعني در زمان آن حضرت بر اساس طبيعت دنيا انسان ‏های پليد و گرگ صفت وجود خواهند داشت. هر چند اندك،،،، 〽️ ولی قوانين حاكم و مسئولان آن‌ چنان در مسير عدالت قرار مي‏گيرند كه انسان گرگ صفت توان آزار رساندن به ديگران را نخواهد داشت.🙏 ✴️✨✴️✨✴️✨✴️✨✴️✨   ۱۳۱) اَينَ الْمُنْتَظَرُ لِاِقامَةِ الْاَمْتِ وَ الْعِوَجِ؟ ۱۳۱) كجاست او كه انتظارش را مي‏كشند تا ناراستي‏ها و كژي‏ها را راست نمايد؟ 💢در اين قسمت دعا چند نكته وجود دارد:   1⃣ "منتظَر" اسم مفعول به معنای "انتظار كشيده شده" است، و هر چند ظاهر آن افراد مؤمنی را در بر مي‏گيرد كه به آن حضرت و وظايف الهی‏ اش در اجراي عدالت معرفت دارند، ...... در معنای وسيع آن همه مردمان را از هر دين و مسلكي كه باشند، شامل مي‏شود. ✨و در اين جا بايد به دو نكته توجه ‏داشت: نخست اين‌كه مسئله مهدويت و مصلح جهاني فراگير است. ✨دوم اين‌كه در روايات آمده ‏است: در زمان ظهور "ظلم" گسترش فراوانی ‏مي ‏يابد و همه جا را فرا مي‏گيرد و مظلومانی كه دستشان از همه جا كوتاه است، به اميد ظهور منجي عالم به انتظار مي‏نشينند. 2⃣ نكته دوم در اين قسمت از دعا معناي "امت" و "عوج" است. 〽️اين دو واژه در آيه ۱۰۷ سوره طه چنين آمده است: "لاتَري‏ فيها عِوَجًا ولا اَمتا" اين آيه به روز قيامت اشاره دارد.🌒 💢 احوال دنيا در زمان ظهور از جهت ‏های گوناگونی ‏مانند اختلاف طبقاتی بسان پستی و بلندی‏ های روی زمين بسيار ناهموار است؛ 〽️ در كنار كسانی كه از انبوهی ثروت و امكانات مادی برخوردارند، كسانی زندگی مي‏كنند كه به نان شب شان نيازمندند😔 🔻 و امام زمان (عج) اين وضع نابسامان را از بين مي‏برد و اختلافات طبقاتي را با تقسيم عادلانه و صحيح (و نه مساوي) ثروت بين افراد جامعه به هم نزديك ‏مي‏كند، آن گونه كه هيچ نيازمندي پيدا نشود. ... @bentolhoda_81