اشتباه راهبردی آیتالله حکیم و سرنوشت تلخ ایشان
نهضتخوانی؛ بازخوانی گزیدهای از کتاب نهضت امام خمینی/106
🔹آقاى حكيم كه از آن همه گستاخى و تجاوز رژيم عراق [علیه ایرانیان ساکن عراق] به ستوه آمده بود، بر آن شد براى به حركت در آوردن مردم
#عراق به
#بغداد هجرت كند. او در زمان عبدالسلام عارف نيز به عنوان اعتراض به اعمال آن رژيم به بغداد رفته بود و براى خروج از عراق تقاضاى گذرنامه كرده بود كه با واكنش رعدآسا و خروشآفرين مردم عراق و هجوم
#عشاير و قبايل به بغداد و اعلام آمادگى آنان جهت انجام دستورات او همراه شد و موجب عقبنشينى دولت عراق گرديد.
🔸ليكن اين بار شرايط با آن زمان تفاوت كلى داشت، چون
#رژيم_بعث_عراق اين بار، نخست از كوتاهدستى رهبران مردم استفاده كرد و شعارهاى كاذب خود را در سطح جامعه گستراند و ذهنيت جامعه را به نفع خود تغيير داد و ديگر اينكه با اعدامها، ترورها و انباشتن زندانها از مردم و انجام شكنجههاى توانفرسا و غير انسانى، نفسها را در سينهها خفه كرد. انگيزه اين هجرت صرفاً پشتيبانى از اطرافيان بازداشتشده و ايرانيان راندهشده از عراق بود و... اين انگيزه نمىتوانست ملت عراق را با آن همه ناآگاهى به قيام عليه رژيم بعث وادارد.
🔹رژيم
#عبدالسلام_عارف دستنشانده ابرقدرتها نبود و به ابرقدرتها تكيه نداشت بلكه هماره توطئههايى از طرف ابرقدرتها براى برانداختن حكومت او در دست اجرا قرار داشت. ليكن رژيم بعث دستنشانده
#استعمار_غرب و برخوردار از كمک همهجانبه ابرقدرتها بود؛ از اين رو، رفتن آقاى حكيم به
#بغداد هيچگونه واكنشى در ميان مردم عراق ايجاد نكرد...
🔸توطئه عفلق و عفلقىها عليه
#مرجعيت_شيعه مبنى بر متهم كردن آن به جاسوسى كه در خاطرات
#حردان_تكريتى آمده است، رسماً عليه آقاى حكيم به مرحله اجرا در آمد و در تاريخ 3.19 كه نزديك يک هفته از هجرت او به بغداد مىگذشت ـ ناگهان رسانههاى گروهى عراق خبر جاسوسى
#سيدمهدى_حكيم را اعلام داشت و يكى از طرفداران آقاى حكيم در تلويزيون ظاهر شد و به جاسوسى براى
#ملامصطفى_بارزانى با همدستى سيدمهدى حكيم اعتراف كرد. اعترافى كه در زير شكنجههاى توانفرسا از او گرفته بودند...
🔸هنوز ساعتى از پخش خبر رسانههاى گروهى عراق مبنى بر جاسوسى سيدمهدى حكيم براى ملا مصطفى بارزانى نگذشته بود كه دژخيمان بعثى به اقامتگاه آقاى حكيم در بغداد يورش بردند و به بهانه دستگيرى پسر او خانه را زير و رو كردند و بدين وسيله نسبت به او و مقام مرجعيت اهانت و جسارت كردند.
🔹آنگاه آقاى حكيم را با يك كاميون نظامى از بغداد به كوفه بردند و در منزلى كه در آنجا داشت زير نظر و محاصره قرار دادند و تلفن منزل او را نيز قطع كردند و بدين ترتيب، ضربه سهمگين و جبرانناپذيرى بر او وارد ساختند...
🔸همزمان با انتقال آقاى حكيم از بغداد به كوفه، تظاهراتى از طرف
#حزب_بعث_عراق در نجف ترتيب داده شد، در اين تظاهرات نمايشى، بعثىها به منزل آقاى حكيم در نجف حمله كردند و به در منزل سنگ و گل زدند و شعارهاى ننگين و اهانتبارى عليه او دادند.
🔹شگفتآور آنكه بسيارى از مردم عراق كه تا ديروز با احساسات شديد خود ماشين آقاى حكيم را از حركت باز مىداشتند و رفت و آمد را بر او دشوار مىساختند، در برابر اين تظاهرات بىشرمانه بعثىها و جسارتهايى كه به او كردند كوچکترين واكنشى از خود نشان ندادند و تماشاچى صحنه شدند.
🔸اين نوع برخورد مردم بر اثر ناآگاهى بود و ناآگاهى مردم به شيوه مرجعيت آقاى حكيم مربوط است. او با همه علم و تقوايى كه داشت، چنين مىانديشيد كه بايد با يک فتوا، كشور را دگرگون كرد و مانع كار دولتهاى خودكامه شد، غافل از آنكه هر زمان به گونهاى است.
🔹اگر دولتى با اتكا به
#سازمانهاى_جاسوسى بر سر كارآيد، با شبكههاى گسترده خود، همه را زير نظر مىگيرد و امكان حركت فورى و سراسرى را از ميان مىبرد. اگر مردم عراق روشن شده بودند و بهتدريج با اعلاميه و سخنرانى به آنان جهت داده شده بود و از «اياماللّه»: عاشورا،
#اربعين و بيست و هشتم صفر، جهت روشنگرى و انقلاب فكرى بهرهبردارى مىشد، بدانسان آقاى حكيم منزوى و خانهنشين نمىشد و ابتكار عمل از دست او بيرون نمىرفت.
🔸اينجاست كه به اصالت و ژرفايى
#نهضت_امام_خمينى و بنيادى بودن راه و روش او در مرجعيت پى مىبريم كه معتقد است مردم تنها نيرو و لشكر ما هستند و از آنها بايد مردمى آگاه، با اراده و پولادين ساخت تا از همه مشكلات پيروزمندانه بيرون آمد؛ و اين در صورتى پديد مىآيد كه مرجع با مردم باشد، با مردم حرف بزند، سخنرانى كند، اعلاميه بدهد و بتدريج آنها را آماده سازد. اين است فرق شيوه امام و شيوه
#حوزه_نجف ...(نهضت امام خمینی، ج2، صص569-566)
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db