☄🔥☄🔥☄🔥☄🔥☄🔥☄ 🔥 ☄ 🔥 ☄ ۱۲۹ وظیفۀ مسلمانان در برابر قذف : بر شنوندۀ قذف چند چیز واجب و چند چیز حرامست: مسلمانى که بشنود از دیگرى که نسبت زنا یا لواط بمسلمانى میدهد حرام است بر او گوش دادن و پذیرفتن و باور داشتن این نسبت ناروا را دربارۀ مسلمانى و نیز حرام است بدبین شدن با مسلمان قذف شده و نیز حرام است نقل قذفى را که شنیده براى دیگرى هرچند بطور مسلم نگوید بلکه بطور نقل و نسبت گوید مانند اینکه بگوید شنیدم از فلان که نسبت زنا یا لواط بفلان داد این طور نقل هم حرامست زیرا اگر هرکس آنچه را که شنیده بدیگرى بگوید بتدریج شهرت پیدا میکند و آن نسبت ناروا را مسلم میگیرند و بدین وسیله آبروى مسلمانى در بین اجتماع ریخته میشود و دیگر کسى تحقیق نمیکند تا دانسته شود که این شهرت مستند به یک نفر بعضى که نقل کرده است. و اما واجبات: بر شنوندۀ قذف واجبست قذف کننده را نهى کند و زجر نماید و چون بر نسبتى که بمسلمانى داده چهار گواه عادل ندارد او را فاسق و دروغگو بداند و دیگر گواهى او را در هیچ موردى نپذیرد مگر اینکه توبه و اصلاح او را بتفصیلى که گفته شد بداند و باید باو بگوید آنچه را گفتى بهتان و افترا بمسلمان است و ما نمى توانیم از تو بپذیریم و براى دانستن دلیل بر آنچه گفته شد در این چند آیه در سورۀ نور دقت نمائید: «لَوْ لاٰ إِذْ سَمِعْتُمُوهُ ظَنَّ اَلْمُؤْمِنُونَ وَ اَلْمُؤْمِنٰاتُ بِأَنْفُسِهِمْ خَیْراً وَ قٰالُوا هٰذٰا إِفْکٌ مُبِینٌ (١٢) لَوْ لاٰ جٰاؤُ عَلَیْهِ بِأَرْبَعَةِ شُهَدٰاءَ فَإِذْ لَمْ یَأْتُوا بِالشُّهَدٰاءِ فَأُولٰئِکَ عِنْدَ اَللّٰهِ هُمُ اَلْکٰاذِبُونَ (13) وَ لَوْ لاٰ فَضْلُ اَللّٰهِ عَلَیْکُمْ وَ رَحْمَتُهُ فِی اَلدُّنْیٰا وَ اَلْآخِرَةِ لَمَسَّکُمْ فِیمٰا أَفَضْتُمْ فِیهِ عَذٰابٌ عَظِیمٌ (١۴) إِذْ تَلَقَّوْنَهُ بِأَلْسِنَتِکُمْ وَ تَقُولُونَ بِأَفْوٰاهِکُمْ مٰا لَیْسَ لَکُمْ بِهِ عِلْمٌ وَ تَحْسَبُونَهُ هَیِّناً وَ هُوَ عِنْدَ اَللّٰهِ عَظِیمٌ (15) وَ لَوْ لاٰ إِذْ سَمِعْتُمُوهُ قُلْتُمْ مٰا یَکُونُ لَنٰا أَنْ نَتَکَلَّمَ بِهٰذٰا سُبْحٰانَکَ هٰذٰا بُهْتٰانٌ عَظِیمٌ (١۶) یَعِظُکُمُ اَللّٰهُ أَنْ تَعُودُوا لِمِثْلِهِ أَبَداً إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنِینَ (17) وَ یُبَیِّنُ اَللّٰهُ لَکُمُ اَلْآیٰاتِ وَ اَللّٰهُ عَلِیمٌ حَکِیمٌ (١٨) إِنَّ اَلَّذِینَ یُحِبُّونَ أَنْ تَشِیعَ اَلْفٰاحِشَةُ فِی اَلَّذِینَ آمَنُوا لَهُمْ عَذٰابٌ أَلِیمٌ فِی اَلدُّنْیٰا وَ اَلْآخِرَةِ وَ اَللّٰهُ یَعْلَمُ وَ أَنْتُمْ لاٰ تَعْلَمُونَ» . (19) چرا آنگاه که این سخن (قذف) را شنیدید مردان و زنان با ایمان بهم دیگر گمان نیک نبردند و نگفتند این تهمتى آشکار است؟ چرا بر آنچه گفتند چهار گواه نیاوردند اکنون که گواهان را نیاوردند نزد خداوند دروغگویانند اگر فضل و رحمت خداوند در هر دو جهان بر شما نبود میرسید بشما در آنچه فرورفتید در آن عذابى بزرگ آنگاه که از زبان یکدیگر آن خبر را میگرفتند و دهان بدهان مى گفتند چیزى را که بآن علم نداشتید و گمان میکردند که این سخن چیزى سبک و اندک است درحالى که نزد خداوند بزرگ است چرا وقتى آن تهمت را شنیدید نگفتید ما را نمیرسد که این سخنان گوئیم خداوندا این بهتان بزرگیست خداوند بشما پند و اندرز میدهد که هرگز پیرامون چنین سخنانى نگردید اگر ایمان دارید و خداوند آیات را براى شما بیان مى کند که او است دانا و با حکمت کسانى که دوست دارند زشت کارى و زشت نامى در میان گروندگان آشکار و پدیدار شود آنان را عذابیست دردناک در دنیا و آخرت و خدا دانا است و شما نادانید. «عن ابی عبد اللّه (ع) قال: من قال فى مؤمن ما رأته عیناه و سمعته اذناه فهو من الذین قال اللّه تعالى إِنَّ اَلَّذِینَ یُحِبُّونَ الى اخر الایة» (اصول کافى باب الغیبة و البهت) امام صادق فرمود هرکه آنچه را از مؤمن با دو چشم خود دیده یا بگوش خود از او شنیده بگوید و بدیگران برساند پس از او کسانیست که خداوند در این آیه وعده عذاب به آنها داده است و خلاصه روایت آنکه این آیه اختصاص به بهتان ندارد بلکه کسى که بچشم خود اگر زنا یا لواط مسلمان را ببیند یا از او اقرار آن را بشنود سپس آن را براى دیگران نقل و گزارش کند مورد این آیه خواهد بود. ضمنا باید دانست که اگر دشنام دهنده شوهر باشد و بزنش نسبت زنا بدهد حد قذف او هم بلعان ساقط مى شود و تفصیل آنکه از آیۀ شریفه و اخبار استفاده مى شود در کتب فقهى موجود است و براى رعایت اختصار از ذکر آن خوددارى مى شود و پس از اجتماع پنج شرط مذکور اگر قذف شده مطالبۀ اجراى حد کند و قذف هم بوسیلۀ اقرار قاذف یا گواهى دو مرد عادل ثابت شود هشتاد تازیانه باو باید بزنند لیکن خفیف تر از حد زنا و شرب خمر و او را نباید برهنه کرد بلکه با لباسى که بر تن او است حد جارى مى شود. ••࿐‌@chadorbesarha