💢شهادت دادن به امام علی (ع) در شیعیان علاوه بر اینکه هیچ مبنای و تاریخی ندارد، از بدعتی‌هایی است که صفویان در اذان وارد کردند. 1⃣ در زمان آل‌بویه برخی از شعارهای شیعه از جمله شهادت به ولایت، به عنوان شعاری آشکار، مطرح شد. اصرار آل بویه به اینجا منجر شد که شهادت ثالثه در اذان و اقامه رسمیت یافت. شیخ صدوق درباره این مسأله قائل به وجود نص خاص بود. از آن به بعد کسی نتوانست از انتشار آن کند مگرمدتی درعهد سلجوقیان که گفتن آن به کلی منع شد. و بعد با برپایی حکومت مقتدر صفوی، این هماره با عشق به امیرمؤمنان آشکارتر گفته می‌شد. 2⃣ فقیهان شیعی اتفاق نظر دارند که شهادت بر ولايت در اذان و اقامه واجب نیست؛ بلكه بر اساس عمومیت و اطلاق پاره‌ای از ادلّه، اظهار آن را دانسته‌اند. شهادت بر ولایت امام علی (ع) با اینكه از فصول اذان و اقامه به شمار نميرود، اما از آنجا که ، در امتداد نبوت است، شهادت بر ولايت، كامل‌كنندة بر توحيد و نبوت است. 3⃣بدعت در جایی است که فردی در میان احكام، آموزه‌ها و ارزش‌های دين اسلام ـ كه خداوند به وسيله پيامبر (ص) براي معین كرده است ـ تغيير یا تغییراتی پدید آورد؛ به گونه‌اي كه مستلزم کاستن از يا افزودن بر آن شود. در حالی که امام صادق (ع) می‌فرمایند: «هرگاه يكي از شما گواهي بر توحيد و داد، بايد بگويد عليُّ اميرالمومنين وليّ الله»! به گفته مرحوم صاحب جواهر اين اضافه ضرري به موالات و ترتيب ميان فصول اذان نميزند. 📚جواهر الكلام، ج9، ص87. http://eitaa.com/joinchat/385548302Ca1d19c22ab