#تفسیر_قرآن ۱۳۷
#سوره_نحل، آیه ۳۵ (ادامه)
🔆 «وَ قالَ الَّذينَ أَشْرَكُوا لَوْ شاءَ اللَّهُ ما عَبَدْنا مِنْ دُونِهِ مِنْ شَيْءٍ نَحْنُ وَ لا آباؤُنا وَ لا حَرَّمْنا مِنْ دُونِهِ مِنْ شَيْءٍ كَذلِكَ فَعَلَ الَّذينَ مِنْ قَبْلِهِمْ فَهَلْ عَلَى الرُّسُلِ إِلاَّ الْبَلاغُ الْمُبينُ»
🔆 مشركان گفتند: «اگر خدا مىخواست، نه ما و نه پدران ما، غير او را پرستش نمىكرديم؛ و چيزى را بدون اجازه او حرام نمىساختيم!» (آرى،) كسانى كه پيش از ايشان بودند نيز همين كارها را انجام دادند؛ ولى آيا پيامبران وظيفهاى جز ابلاغ آشكار دارند؟»
✍️ گفته شد:
💢 تفکّر مشرکانه همیشه درطول تاریخ بوده و فقط مخصوص به مشرکین صدر اسلام نیست بلکه امروز نيز دنیای مدرن مبتلا به بيماری شرک است.
🔸 با توجه به اينكه هريك از ما مخاطب آيات هستيم آيا ما در شمار كسانی هستیم كه کمتوفیقیها، نواقص و کاستیهای خود را در زندگی به خداوند نسبت میدهيم یا درشمار كسانی که عامل بیتوفیقی و کاستیها را از سوی خود میدانيم؟
🔰 اگر انگشت اتهام را به سوی خود بگيريم و عامل سلب توفیقات را خود بدانيم، زبان حال و ندای درونیمان این است:
🔆 «لا إِلهَ إِلاَّ أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمين»؛ «(خداوندا!) جز تو معبودى نيست! منزّهى تو! من از ستمكاران بودم!»
📔 سوره مبارکه أنبیاء، آیه ۸۷
✳️ خدایا! من به خود ظلم كرده، به خواستِ تو توجه نكرده و به دعوت تو پاسخ ندادهام، اما اگر خود را در كم كاریهايم مقصّر ببينم و خدا را منزه از اينكه در نواقصم نقشی داشته باشد، موحّد ام.
⁉️ سؤال: آیا راهی برای نجات از اندیشه مشرکانه وجود دارد؟
✅ میتوان گفت: *برای نجات انسان بايد عقاید و افکار خود را با دقّت بررسي کند* تا اگر گرفتار چنين شركی است به درد مشرک بودن خويش واقف گردد و به ظالم یا کافر بودنش پی ببرد. به اندازهای که باور کند دردمند است بالاترين گام را، دراصلاح خود برداشته است.
✳️ *گام بعدی مراجعه به طبیب است. طبیب نیز در دسترس و به او نزديك است. طبیب حضرات معصومین علیهمالسلام هستند. آنان، دردهای اعتقادی و اخلاقی ما را مداوا کرده و آنها را بیدرمان رها نمیسازند.*
☘️ امام علی علیهالسلام پیامبر صلیاللهعلیهوآله را به طبیب تشبيه كرده است که با طب خود به دنبال بيماران نیازمند به طبابت میگردد،
🔹 ايشان با توجه به رسالت آن حضرت میفرماید:
🔆 «طبیب دوّار بطبّه»، او پزشک بیمارى جهل و طبیب اخلاق نکوهیده و پست است، و با طبّ خویش در حركت است تا بيماران روحی و اعتقادی را درمان كند اين امر کنایه از این است که وى براى درمان جاهلان و گمراهان خود را عرضه مىکند و خویشتن را بر این امر موظّف میداند.
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐
emamraoof.com