۱۴۱ ، آیه ۳۶ (ادامه) 🔆 «وَ لَقَدْ بَعَثْنا في‏ كُلِّ أُمَّةٍ رَسُولاً أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَ اجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ فَمِنْهُمْ مَنْ هَدَى اللَّهُ وَ مِنْهُمْ مَنْ حَقَّتْ عَلَيْهِ الضَّلالَةُ فَسيرُوا فِي الْأَرْضِ فَانْظُرُوا كَيْفَ كانَ عاقِبَةُ الْمُكَذِّبينَ» 🔆 ما در هر امتى رسولى برانگيختيم كه: «خداى يكتا را بپرستيد؛ و از طاغوت اجتناب كنيد!» خداوند گروهى را هدايت كرد؛ و گروهى ضلالت و گمراهى دامانشان را گرفت؛ پس در روى زمين بگرديد و ببينيد عاقبت تكذيب‏كنندگان چگونه بود!» ✳️ «أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَ اجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ» ✍️ در قسمت قبل گفتیم تمام پیامبران برای ابلاغ اين پیام آمدند که مردم عبد حق شوند و از طاغوت پرهیز کنند. 💠 صد وبيست و چهار هزار پیامبری که درطول تاریخ آمده‌اند دعوت به توحید داشته‌اند و هیچ يك از آنان برای دعوت و جلب مردم به سوی خود نیامده‌اند. 🔸 نکته جالبی که باید به آن توجه کنیم این است که قرآن كريم در اين آیه نفرمود: اُعبُدوا الرزّاق یا اُعبُدوا الرحمن یا اُعبُدوا العلیم و... بلکه فرمود: «اعْبُدُوا اللَّهَ». 🍃 الله، اسم جامع خداوند سبحان است، نامی که همه اسامی جمالیّه و جلالیّه خداوند را در بردارد و انسان بنده اين خداست. ✅ اگر انسان *عبد الرزّاق* باشد یعنی رزاقیّت خداوند را قبول داشته و یقین دارد که خدای سبحان در روزی او کم نمی‌گذارد. ✅ یا اگر *عبدالحکیم* باشد یعنی خداوند را حكيمی می‌داند كه اگر حكمت و مصلحت اندیشی خداوند اقتضا کرد فلان چیز را به بنده ندهد يا فلان چیز را از بنده بگيرد او راضی است. ✅ یا اگر *عبد المحیط* باشد یعنی باور دارد خدای سبحان به همه امور احاطه دارد و از جزییات آن مطّلع است. 💠 اگر انسان، بندۀ یکی از اسامی خداوند باشد ممکن است بندۀ نام دیگر نباشد امّا اگر بندگی «الله» را بپذیرد (چون «الله» نام جامع خداوند است) بندگی خدای سبحان با همۀ اسماء و صفاتش را پذیرفته است. 💢 *برخی از ما تنها با یک یا چند جلوه از نام‌های خدای سبحان آشنایی داریم امّا در شب‌های قدر با هزار و يك جلوۀ خداوند آشنا می‌شویم و آن هنگام متوجّه خواهیم شد که چه ضرری متحمّل شده‌ایم که از شناخت خدای متعال غافل بوده‌ایم.* 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏🌐 emamraoof.com