:writing_hand: گفته شد که:
برای اینکه بتوانیم به طهارت مطلوب برسیم باید:
:one: خود را بشناسیم.
:two: ببینیم چه چیزهایی باعث می شوند که طهارت از ما سلب شود.
:three: برای رفع و دفع موانع طهارت تلاش کنیم.
پس ابتدا باید معرفت نفس پیدا کنیم و خود را بشناسیم .
:writing_hand: گفته شد که:
خداوند ذات واجب است و هر چه غیر اوست جلوه ی اوست و محدود و ممکن.
نکته ی مهم اين است که:
موجودی که جلوه گر شده، به اندازه ی وسعت وجودی خود ،او را نشان می دهد.
مثل لامپ که وقتی صد وات است به اندازه ی صد وات می تواند از همه ی آن چه نیروگاه دارد، از نور و حرارت و امثال آن را نشان بدهد. کمتر بود کمتر، بیشتر بود بیشتر.
در ادامه ی بحث به این آیه توجه بفرمایید:
الله نور السموات و الارض
می گویند هر چیزی که ظهور دارد نور است.
نور مادی را باید بگوییم نور چون جلوه است و ظهور دارد.
هر موجودی که ظهور داشته باشد نور است .
این چوب ظهور دارد . شما آن را می بینید پس نور است.
توجه کنیم که:
حقیقت نور این نیست که یک شعاع های نورانی بیاید و بتابد و ما توسط آن یک چیز دیگر را ببینیم. این نور مادی است.
ما می خواهیم همه ی اصطلاحات را با آن موارد مادی که با آنها ملموس هستیم مربوط بکنیم و این درست نیست. مثلا وقتی می گوییم : الله نور السموات و الارض فکر می کنیم ما تاریکیم حالا نوری می تابد و روشنش می کند و می شود الله نور السموات و الارض!
اما
خداوند فرموده: الله نور السموات و الارض،
یعنی همه جلوه ی اویند.
تمام اشیاء مادی هر چه که ظهور دارد نور است. به اندازه ی سعه ی وجودی خودش.
نکته ی مهم:
نور وقتی جلوه ی فعلی پیدا بکند تعین پیدا می کند و محدود می شود.
گفتیم نور یعنی هر چه ظهور دارد.
دیدن های ما در این مراتب مادی در پایین ترین مرحله ی نور است.
نور حقیقت نامحدود است.
همین نور مادی وقتی شد نور خورشید تعین پیدا کرد و محدود شد. شد نور خورشید!
پس هر جلوه ای محدود است.
این لامپ جلوه ای محدود از آن نیروگاه (مثلا حقیقت کلی) است به اندازه ی صد وات .
هر چه جلوه شد محدود است. بعضی جلوه ها وسعتشون زیاد است و بعضی کم.
حالا نسبت به خدای متعال تصور کنید.
او یک ذات نامحدود است.
هر جلوه ای که بکند می شود محدود.
بعضی از این جلوه ها وسعتشون زیاد است که می گوییم اسم اعظم است.
باز هم اسم اعظم محدود است.
ائمه سلام الله علیه فرموده اند:"نحن اسماء الله"
امیر المومنین(علیه السلام) می فرمایند: "اسم اعظم منم."
یعنی جلوه ای است که آیینه ی او است و او را نشان می دهد.
:books: استاد سعادتفر
#پنجشنبه
#طهارت
@davat_namaz