رسیدیم به سر طهارت روح که اهل و مستمع خاص خودش را می خواهد و فقط به صورت مختصر بیان می کنیم.
در مرحله ی روح چون عالم مشاهده است هرچه مانع مشاهده است باید در مراحل قبلی بریزند .تا شخص به این مرحله برسد که امیر المومنین فرمودند :
اللَهُمَّ نَوِّرْ ظَاهِرِی بِطَاعَتِکَ، وَ بَاطِنِی بِمَحَبَّتِکَ، وَ قَلْبِی بِمَعْرِفَتِکَ، وَ رُوحِی بِمُشَاهَدَتَکِ، وَ سِرِّی بِاسْتِقْلَالِ اتِّصَالِ حَضْرَتِکَ؛ یَا ذَا الْجَلَالِ وَ الإکْرَامِ
عالم طهارت روح عالم مشاهده است.
گاهی انسان به فکر مشاهده است . گاهی مشاهده می کند .
گاهی در فکر حضور است ولی اگر به حضور برسد دیگر در حضور است .
عواملی که
اگر انسان با اغیار خو بگیرد و عادت کند اصلا سرو کارش با اغیار و غیر هاست
این ها نمی گذارند که او به مشاهده برسد .
این حیات مادی قسمتی از حیات انسانی ما است . اما یک مرتبه ی نازله است . ما از حیات و قدرتی که خدا به ما داده است با کمترین استفاده از او قناعت کرده ایم.
تاجری را در نظر بگیرید که ممکن است میلیاردها سزمایه داشته باشد اما با کمترین ان کار می کند .
مثلا یک کشاورزی یک قنات پر ابی دارد ولی با یک مقدار جزئی از اب کار می کند .
ما به نازلترین حیات انسانی که خداوند به ما داده است قناعت کرده ایم . که همین حیات مادی است .
که هر چه با این چشم دیدیم و هر چه با این دهان چشیدیم و....
وقتی ما به کمترین قناعت کردیم روح ما به این عادت کرده .
این حواس پنج گانه همان طور که حیاتشان مرحله به مرحله داده می شود اما اینها یک تاثیر و تاثر مقابل دارند .
چشم ما همانطور که حیاتش را از روح می گیرد اما دارد با کار هایش روح را هم مورد تاثیر قرار می دهد .
بخشی از مشغولیت های روح ما با ان چیز هایی است که ما دیده ایم.
بخشی مربوط به شنیده ها است و بخشی مربوط به ان چیزی است که خورده ایم و ...
انقدر روح به این ها عادت کرده که اگر بخواهید 5 دقیقه خلوتت داشته باشد و هیچ کدام از این غیرها نیایند مقدور نیست.
غیر از اینها بخشی هم مشغولیت های فکری شما است که روی روح تاثیر می گذارد.
حتی تعقلات و قوه ی واهمه و خیال همه ی این ها تاثیر می گذارند.
📚استاد سعادتفر
#پنجشنبه
#طهارت
#جلسه_68