⚫️ بعد از عاشورا بعد از عاشورا ، را داشت، اما چنان با اسلام در افتاده‌بود كه و و ، در سراسر جامعه اسلامى و علنى شد. نه فقط علناً فساد ميكرد، بلكه و هم فاسد شده بودند. مسعودى ، مورخ بزرگ سنى در مروج الذّهب مي‌نويسد، كم كم بعد از ، حكومت به قدرى علنى فساد ميكرد و گناه به قدرى رایج شد كه حتّى در و ، علنى شد و مجالس و در مكه و مدينه علناً برگزار مي‌شد. كتاب تاريخ الادب‌العربى ، نوشته شوقى ضيف ، ميگويد كه حتى مكّه و مدينه(چه برسد به بقيه شهرها) ، مركز ، و شده بود و كم‌كم، نه فقط مردم عادى، بلكه حتى و حكومتى و غيرحكومتى، در لهو و لعب و خنياگرى مي‌شدند و و و را مي‌كردند. حالا و يكطرف، و حكومت و يكطرف، فساد و فحشاى هم يكطرف. هركس هم از و حرف ميزد، را از در مي‌اوردند و در تمام منبرهاى حكومتى، بعد از و الحمدلله و صلوات بر پيغمبر، على را ميكردند. لعن ميشد تا ترويج شود. مدينه، شهر پيغمبر طورى شد كه مجالس علنى از زن و مرد كه با هم و مي‌خوردند، برگزار ميشد. ابوالفرج اصفهانى در "الاغانى" ميگويد كه و خواننده و رقاص زياد شدند و ميگويد زن آوازه خوان رقاصى بود به نام كه مشهور به هم بود. ميگويد اين زن تصميم گرفت كه به سفر حج مشرّف بشود...(خنده حضار...) خنده ندارد! اينها بيشتر فكر ميخواهد! اين، است كه نيم قرن بعد پيغمبر به اين روز افتاده! طورى شده بود كه وقتى اين خانم مدينه را به قصد ترك ميكرد، در مسير راه از مدينه تا مكه، چنان از اين شد كه از هيچ عالم و فقيهى چنين استقبالى نمي‌شد و همراه اين خانم، كاروانى از خوانندگان مرد و زن راه افتاد كه ابوالفرج اصفهانى اسم پنجاه خواننده و مطرب زن و مرد را مياورد كه با جميله همراه شدند براى حج، ميگويد اينها مشايعت كردند جميله را و كاروان كه نزديك مكه رسيد، و مكه به استقبال اينها آمدند. بعد از حج هم كه به مدینه برگشتند، شهر به حالت درآمد و مردم در كوچه‌ها و پشت بامها به اين خواننده‌ها و رقاصه آمدند. اين وضعيت است، بعد از كشته شدن ، هم بودند كه همه چيز را توجيه شرعى ميكردند. "امام سجاد، قصه شهيد و جلاد" سال١٣٨٥ منبع: انتخاب خاص دفاع همچنان باقیست eitaa.ir/defa_baghist