دفاع همچنان باقیست
┈••✾•🔅 #علی‌اززبان‌علی /قسمت ۲۹۳ 🔅•✾••┈ 🔸گفتم: اما درباره اینکه می‌گویید من در حقانیت خویش شک کردم
┈••✾•🔅 /قسمت ۲۹۴ 🔅•✾••┈ ☀️دست خدا با جماعت است در گفت‌وگویی با خوارج، درباره کافرنشدن کسانی که مرتکب گناه می‌شوند، توضیحاتی دادم و از آنان پرسیدم: 🔸اگر چنین می‌پندارید که من خطا کرده و گمراه شده‌ام، پس چرا همه امت محمد را به گمراهی من گمراه می‌دانید و خطای مرا به حساب آنان می‌گذارید و آنان را به گناهی که من مرتکب شده‌ام، کافر می‌شمارید؟ شمشیرهای خود را بر روی دوش نهاده‌اید و بر سر بی‌گناه و گناهکار فرود می‌آورید و گناهکار و بیگناه را با هم مخلوط می‌کنید و همه را یکی می‌پندارید؟! 🔸شما می‌دانید که رسول خدا کسی را که مرتکب «زنای مُحصَنه» شده بود، سنگسار کرد؛ ولی سپس بر او نماز خواند و میراثش را به خانواده‌اش داد! قاتل را قصاص کرد؛ ولی میراث او را به خانواده‌اش بازگرداند. دست دزد را برید و زنا کار غیرمحصنه را تازیانه زد؛ ولی سهم آنان را از غنائم داد و اجازه داد با زنان مسلمان ازدواج کنند. پس رسول خدا آنها را به سبب گناهانشان کیفر می‌داد و حدود الهی را بر آنان جاری می‌ساخت؛ اما از سهمی که اسلام برایشان معین کرده بود، محرومشان می‌کرد و نام آن‌ها را از دفتر اهل اسلام نمی‌زدود. 🔸شما بدترین مردم هستید؛ یعنی از کسانی هستید که شیطان به هر سو بخواهد، آنان را می‌کشاند و گمراه و سرگردان می‌سازد! در آینده نزدیک، دو گروه با دو موضوع متفاوت در برابر من، هلاک می‌شوند: 🔸دوستی که در دوستی من افراط کند و این افراط او را از راه حق دور سازد و دشمنی که در کینه‌توزی بامن افراط کند و دشمنی با من او را از راه حق دور سازد. بهترین مردم در قبال من کسانی هستند که راه میانه را برگزینند؛ پس همراه آنان باشید و از آن‌ها جدا نشوید! همواره با جماعت باشید که دست خدا با جماعت است و از تفرقه بپرهیزید؛ زیرا کسانی که از جماعت کناره‌گیری کنند، طعمه شیطان می‌شوند؛ مانند گوسفندی که از گله جدا می‌افتد و طعمه گرگ می‌شود! 🔸آگاه باشید، کسی که مردم را به شعار «تفرقه و جدایی» دعوت کند بُکشید؛ هرچند زیر عمامه من باشد. اگر به آن دو نفر ابوموسی و عمروبن‌عاص اجازه داوری دادم، تنها برای این بود که آنچه قرآن زنده کرده، زنده سازند و آنچه قرآن میرانده است، بمیرانند. زنده کردن قرآن این است که دست وحدت به هم دهند و به حکم آن عمل کنند و میراندن قرآن جداشدن از احکام آن است. پس اگر قرآن ما را به سوی آنان بکشاند، از ایشان پیروی می‌کنیم و اگر آنان را به جانب ما رهنمون شد، باید از ما اطاعت کنند! 🔸من کار نادرستی نکرده‌ام و شما را در کارتان فریب نداده و به اشتباه نیانداخته‌ام. رأی بزرگان شما بر این قرار گرفت که دو نفر را برای داوری انتخاب کنند. ما هم از آن‌ها پیمان گرفتیم که از حکم قرآن تجاوز نکنند؛ اما افسوس که آن‌ها عقل خویش را از دست دادند و حق را ترک کردند، بااینکه آن را به خوبی می‌دیدند و چون ستمگری با هواپرستی آن‌ها سازگار بود، با ستم همراه شدند. ما پیش از داوری ظالمانه‌شان با آنها شرکت کردیم که به عدالت داوری کرده و براساس حق حکم کنند؛ اما به آن پایبند نماندند. آرشیو تخصصی کتاب http://eitaa.com/joinchat/2158231571C5c516c51de دفاع همچنان باقیست https://eitaa.com/defa_baghist